<b>HARD KONKURRENT:</b> Utseendet og kjøreegenskapene er bra, men det er førermiljøet som imponerer mest. Foto: MAZDA
HARD KONKURRENT: Utseendet og kjøreegenskapene er bra, men det er førermiljøet som imponerer mest. Foto: MAZDAVis mer

Test: Mazda 2

Premium i småbilklassen.

Skal vi tro Mazdas ingeniører skal nye Mazda 2 oppføre seg som en samuraier med myke kontrollerte bevegelser. På norsk betyr det at den byr på mer komfort enn selv den beste ridesal.

Dette er de argeste konkurrentene:
VW Polo
Ford Fiesta
Opel Corsa

Glimrende sittestilling

God sittestilling er alfa og omega for en bra totalopplevelse av bilen, og på dette punktet imponerer virkelig Mazda 2.

PREMIUM: De færreste vil nok velge skinn, men Mazda 2 tilbyr premiumutstyr som Headup display, automatisk nedblending, Full LED og omfattende underholdningspakke. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Gud vet hvor mange ganger vi har irritert oss over småfeil som ødelegger en ellers ok bil. Likevel forundrer vi oss stadig over at produsentene ikke har tatt seg fem minutter ekstra under utviklingen for å finne en god sittestilling.

Mazda 2 er en stor overraskelse i dette henseendet.

Romfart

Mazda hevder de har tatt romteknologi i bruk for å gjøre opplevelsen komplett. Perfekt sittestilling i vektløs tilstand har dannet setene. De har flyttet forhjulene 8 cm lenger frem for å slippe hjulbrønnen inni og pedalene har fått en utforming og vandring som skal føles mer naturlig.

De mener at naturlig sittestilling også handler om sikkerhet. Vi sitter uforskammet bra, særlig med tanke på at dette er en småbil.

TRANGT BAK: God sittestilling for sjåfør er prioritert. Det går utover de som sitter bak. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


De fleste har nok justeringsmuligheter, kanskje med unntak av de over to meter. Passasjersetet har overraskende nok ikke høyderegulering, og med to lange karer foran, sitter man dårlig bak. Uansett; riktig prioritering etter min mening.

HARD KONKURRENT: Utseendet og kjøreegenskapene er bra, men det er førermiljøet som imponerer mest. Foto: MAZDA
OPPRENSK: Alle rydder opp i knappehysteriet om dagen. Mazda 2 er flinkest i sin prisklasse. Foto: RUNE M. NESHEIM
PREMIUM: De færreste vil nok velge skinn, men Mazda 2 tilbyr premiumutstyr som Headup display, automatisk nedblending, Full LED og omfattende underholdningspakke. Foto: RUNE M. NESHEIM
TRANGT BAK: God sittestilling for sjåfør er prioritert. Det går utover de som sitter bak. Foto: RUNE M. NESHEIM
PASSE: 280 liter er det samme som dagens Polo og litt mindre enn Fiesta (290 l) og Corsa 334 l). Foto: RUNE M. NESHEIM
FØRST I KLASSEN: Mazda 2 er tilgjengelig med full LED-oppsetning av både kjørelys, nærlys, fjernlys og baklykter. Foto: RUNE M. NESHEIM
BEST I KLASSEN: Løsningen er stjålet fra BMW, men er også den aller beste måten å betjene en infotainmentskjerm på. Svært få biler, uansett klasse, tilbyr noe lignende. Foto: RUNE M. NESHEIM
INFOTAINMENT: Mye av funkjsonene på skjermen kan betjenes fra rattet. Voiceknappen kan for eksempel brukes til facebook-optateringer hvis du bruker engelsk versjon. Foto: RUNE M. NESHEIM
INFOTAINMENT: Skjermen er flyttet høyt opp. Foto: MAZDA
SENTRERT: Mindre info servert mer delikat. Foto: MAZDA
TILKOBLINGER: SD, USB og AUX er tilgjengelilg. Foto: MAZDA


Ønsker du premiumfølelsen, kan den bestilles med flere varianter av skinninteriør, inkludert en remse skinn med søm på dashbordet. Lekkert, men neppe storselgeren.

LES OGSÅ: Slik måler man bagasjerom.

Bagasjerommet er midt på treet i klassen. Du får ikke flatt gulv når du slår ned setene, og skiluke er fraværende.

PASSE: 280 liter er det samme som dagens Polo og litt mindre enn Fiesta (290 l) og Corsa 334 l). Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Førerorientert

For første gang i B-segmentet, med unntak av godt utstyrte Audi A1 og Mini, tilbys en småbil til vettug pris med betjeningsvennlighet. Det er nok av grelle eksempler på nærmest trafikkfarlige brukergrensesnitt på de etter hvert populære berøringsskjermene. Vi har tidligere kommentert hvordan elektronikken tar mer og mer oppmerksomhet bort fra veien.

Mazdas løsning er et forbilde for langt dyrere biler, og er sammen med Mazda 3 først ut i Mazdas egen lineup med dette brukergrensesnittet.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.



Den er bedre enn flaggskipet Mazda 6 og storselgeren CX-5. Deres nye dashbord med samme løsninger blir vist på årets Los Angeles Auto Show.

Best i klassen

Mazda har hatt to hovedfokus med småbilen: Sikkerhet og kjøreglede. All informasjon skjer høyt oppe på dashbordet. Underholdning i midten på en 7-tommers berøringsskjerm og kjøreinformasjon rett foran deg. Så få målere som mulig. Ikke mer info enn du trenger. Det ser lekkert ut og fungerer bra.

INFOTAINMENT: Skjermen er flyttet høyt opp. Foto: MAZDA Vis mer


Alt styres via et hjul og et lite utvalg knapper fra midtkonsollen. Det er langt fra noe nytt for de som har kjørt BMW med iDrive de ti siste åra. Det er mer merkelig at det har tatt så lang tid for alle andre å følge etter.

OPPRENSK: Alle rydder opp i knappehysteriet om dagen. Mazda 2 er flinkest i sin prisklasse. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Nå styres alt via lettfattelige menyer på skjermen, uten å bevege blikket ned. Utstyret finnes på de to høyeste utstyrsgradene i Norge, og ingen kommer til å kjøpe innstegsversjonen hvis de setter seg i den andre først.

Mye kult

Den minste Mazdaen er faktisk den første i familien som blir tilgjengelig med DAB+ som standard. Ellers kan deres infotainmentsystem kobles opp mot din smarttelefon via en app og Blåtann.

Slik ettermonterer du DAB+ i bilen.

Den gir tilgang til all verdens nettradioer (som er mye mer aktuelt enn DAB+ i Europa), den styrer musikken din med eget lettfattelig display, mulighet til muntlige oppdateringer på sosiale medier, søkefunksjoner og mye mer.

Er du oppkoblet, henter den også informasjon om vær og trafikkforhold når du bruker den innebygde navigasjonen. Systemet funker bra i Europa, men ikke fullt så bra i Norge dessverre.

Du finner AUX og to USB-kontakter. Vår testbil masserte øregangene med lyd signert Bose. Meget godkjent.

Alt foran deg

Vår testbil hadde headup display også. Da får du info om fart, fartsholderen og navigasjon opp på ei glassflate rett i synsfeltet. Mer enn bra nok og flott for sikkerheten. For biler uten, er turtelleren byttet ut med et Speedometer. Enkelt og greit.

SENTRERT: Mindre info servert mer delikat. Foto: MAZDA Vis mer


Høy sikkerhet

Sikkerheten er godt ivaretatt med nødbrems opp til 30 km/t, filskiftevarsler (med en lyd som minner om når du har koblet høyttalerne feil på Hifi-anlegget) og blindsonevarsler.

Dette betyr knappen.

Radarene fungerer også som varsling når du for eksempel rygger ut og noe nærmer seg. Synd den ikke stopper bilen også. Det er det foreløpig bare Jeep Cherokee som gjør.

Kameraet for nødbrems gir også automatisk nedblending av lys. På toppversjonen får du LED-lys for både baklys, kjørelys, nær- og fjernlys. Ganske oppsiktsvekkende i denne klassen.

To motoralternativer

Mazda 2 blir tilgjengelig i tre utstyrsvarianter og tre motoralternativer på 1,5 liter. 75 og 90 hk bensin, der den sterkeste faktisk byr på lavest utslipp, og en 105 hk diesel.

Den største bensinvarianten kan bestilles enten med tradisjonell 6-trinns automat og manuell 5-trinns girkasse.

Prøvekjøringen skjedde i sprutregn i Barcelona. Da bytter alle spanjolene ut scooteren med bil. Det resulterte i tidenes kø og ingen mulighet til å kjøre den antatte bestselgeren, nemlig 90 hk bensin. Mazda i Norge regner med at 90 prosent kommer til å velge denne, så dette var beklagelig.

Mazda vil fjerne tennpluggen.

Stillegående diesel

Derimot fikk vi kjøre dieselversjonen. Den utmerker seg som svært støysvak og vibrasjonsfri. Langt bedre enn Mazda 6 som vi ble fraktet tilbake til flyplassen med. Den har ingen spennende effektleveranse, snarere lineær – på grensen til kjedelig. Mazda mener dette er gjort med hensikt.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.


De ønsker ikke den usiviliserte turbo-oppførselen. Det har de i allefall klart. Sprek nok, men ikke spennende.

Hi tech

Turbodieselen har variabel turbingeometri og vannkjølt intercooler som highlights. Mest for å spare plass, men også for å få best mulig register for dreiemoment og minske turbofordøyelsen. Mazda bruker også to trinns EGR for rensing av eksosen.

På høye turtall kjøres en bypass rett etter motoren og tilbake igjen. På de lave sendes eksosen tilbake til innsuget etter turboen for å sikre turbotrykk og dermed dreiemoment.

Kjører bra

Jinba-Ittai, kaller de sin kjørefilosofi. Den skal ha skarpe kjøreegenskaper, men de skal leveres skånsomt. Torsjonsfjæring bak og McPherson foran duger fortsatt.

De har senket innfestning av bakhjulsopphenget og endret castervinkel (vinkelen støtdemperne har) for å minimere slag opp i karosseriet.

Castervinkelen foran har tilsvarende vinkel motsatt vei foran for å sikre stabilitet rett fram. Vår begrensede testtur gav ikke mulighet til å konkludere, men bilen er behagelig.

Men ikke alt gir mening

For å sikre behagelig kjøreglede har Mazda forsket på kroppens respons på gasspådrag og måten vi styrer på.

Ingeniørene har funnet ut at vi bruker bittelitt lenger tid på å spenne musklene i nakken når vi trår på pedalen, så de har lagt inn en tilsvarende forsinkelse i gassresponsen. Det samme er gjort på styringen. De har altså lagt inn en forsinkelse i respons, slik at kroppen skal rekke å reagere.

For oss framstår dette likevel som en gimmick: Vi lurer på om noen vil merke forskjell, og tror ganske enkelt at lufttrykket i hjulene avgjør mer.

Verdensbil

Målet til Mazda er å selge 200.000 i året på verdensbasis, men den norske importøren vet ikke helt hvordan utstyrsnivåene og prisene blir. Vi tipper likevel at startprisen vil bli på rundt 180.000 kroner for bensin og 190.000 for diesel. I så fall er den priset en del over konkurrenten som vi nylig testkjørte: Helt nye Opel Corsa.


TEKNISKE DATA
Mazda 21,5 - 751,5 - 901,5 D
Motor:1,5 l Skyactiv1,5 l Skyactiv1,5 l Skyactiv-D
Drivstoff:BensinBensinDiesel
Effekt:75 hk90 hk105 hk
Ved o/min:660060004000
Moment:135 Nm148 Nm220 Nm
Ved o/min:380040001400-3200
0-100 km/t M/A12,1 sek9,4/12,0 sek10,1 sek
Toppfart: M/A171 km/t183/177 km/t178 Km/t
Forbruk l/mil:0,470,45/0,480.34
Co2 g/km:110105/11289
Lengde:4060 mm4060 mm4060 mm
Bredde:1695 mm1695 mm1695 mm
Høyde:1495 mm1495 mm1495 mm
Vekt uten fører: M/A970 kg975 kg/1000 kg1040 kg
Tilhengervekt:900 kg900 kg900 kg
Bagasjerom:280 liter280 liter280 liter
Pris fra:Ikke fastsattIkke fastsattIkke fastsatt