TEST: Lykkebilen Alfa 159 Sportwagon 150 hk diesel

Vi blir ikke lei Alfa 159 Sportwagon. Kanskje ikke den beste i sin klasse på alle punkter, men en bil som kan få smilet fram hos enhver bileier uansett hvor grå dagen ellers er. Denne gang har vi kjørt den med 1,9-literen med 150 dieselhester. Les testen her.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


"Det var en drivende mørkvåt høstmorgen. Vi hadde sovet dårlig. Skulle i et vanskelig møte. Bekymret for renteøkningen. Og likevel - ute på parkeringsplassen sank skuldrene. Brystet hevet seg. Et glis begynte å spire i munnvikene."

Det er ikke veldig mange familiebiler under en halv mill som har en slik effekt på en kritisk biljournalist. Alfa 159 er en av dem. Linjene. Førermiljøet. Kjøreegenskapene. Nesten uavhengig av motorutgave.

SW = Sportwagon = Stasjonsvogn

Vi har tidligere gitt Alfa 159 ganske grundig omtale, både som sedan og stasjonsvogn. Så la oss rekapitulere litt først. Det er allerede over halvannet år siden sedanversjonen av 159 ble vist på Geneve-messen, det vil si mars 2005. I juli i fjor kunne vi kjøre sedanutgaven på lanseringen i Tyskland, og du finner nå sedanen i testarkivet vårt med både bensin- og dieselmotorer. Men i stasjonsvognlandet Norge, var det selvsagt Sportwagon-utgaven vi ventet aller mest på, en bil vi hadde glede av å dra til Italia for å prøvekjøre i februar i år.

Utfordrer tyskerne

Alfa 159 SW, som vi lettet konstatere var like bra som sedanen, kom i salg i Norge i sommer. Av de 109 solgte 159ene hittil i år (pluss 10 bruktimporterte), sedan og stasjonsvogn slått sammen, er for øvrig dieselandelen rundt 75 prosent. Vi har allerede rukket å teste bilen i 120-hestersutgaven. I likhet med samtlige tester av Alfa-utgavene, avdekket den en usedvanlig lekker bil, dessverre litt tung, men med kjøreegenskaper som matcher Audi og BMW, med et rommelig miljø i forsetene, men med noe begrenset plass i bakseter og bagasjerom. (I offisiell Alfa-policy er at det kun er A4 og 3-serie som betraktes som konkurrenter, men i vårt avsnitt om konklusjon og konkurrenter finner du også ganske mange andre alternativer listet opp)

Åtte eller 16 ventiler

Vis mer
Vis mer


Forrige test av stasjonsvognen - Sportwagon på Alfa-språk - var altså akkurat samme bilen som denne gang, men med 30 hester mindre og bare halvparten så mange ventiler. Og det oppsummerer i stor grad de tekniske forskjellene mellom modellvariantene som heter 1.9 JTDm 8V og 1.9 JTDm 16V. Den lille m-en står som man skjønner for manuell girkasse.

Men 30 ekstra hester, for ikke å snakke om 35 ekstra newtonmeter, er alltid greit å ha i ryggen. Men er det verdt 47.000 kroner ekstra? Du kan lese mer om motor og kjøreegenskaper her.