TEST: Livsnyter fra BMW

1-serie utvider BMWs kabrioletutvalg i den rimeligste enden av skalaen. Minstemann med fire seter er en trivelig bil.

«Kanskje er kabrioleten den mest vellykkede 1-serie-varianten hittil rent visuelt.»


BMW har nå fire kabrioleter i sitt modellprogram. 1-serie kabriolet blir den billigste og senker med det terskelen for å kjøre takløst med propell på rattet med om lag 35.000 kroner, til 340.000 kroner. Hittil har roadsteren Z4 med 2,0-liters bensinmotor vært den rimeligste modellen med sammenleggbart tak fra BMW.

Fra 333.000

Vis mer


Fire bensinmotorer og én dieselmotor er tilgjengelig. Minstemann er 118i med 143 hester og kraftigst er 135i med hele 306 hestekrefter og 400 newtonmeter. Vi har kjørt 120i med 170 hester og 210 newtonmeter. Vår testbil var i tillegg utstyrt med automatkasse. Prisen begynner da på 423.000 kroner.

Design

Vi tar med litt om designen også før vi går løs på hvordan denne bilen oppleves på veien. 1-serie er langt fra ny, men har først nå nylig kommet både som kupé og kabriolet. Sistnevnte er basert på førstnevnte og det gjør at kabrioleten får klassiske former uten den store hekken som gjerne kjennetegner små åpne biler basert på kombier.

Bidragsytende i så måte er også det faktum at man har valgt å gå for stofftak og ikke et sammenleggbart metalltak. En slik løsning tar mindre plass og er også noe lettere.

Vellykket

Vis mer


Resultatet er at bilen i våre øyne ser bra ut, både med taket av og på. Responsen fra forbipasserende tydet da også på dette. Kanskje er kabrioleten den mest vellykkede 1-serie-varianten hittil rent visuelt.

Men hva er vel ytre glans uten indre skjønnhet? Som kjent ikke stort, i alle fall ikke i bilverdenen, og derfor er det bra at BMW har laget en bil med kvaliteter på flere områder.

Vi tar for oss motor og kjøreegenskaper.

(Denne testen ble første gang publisert 4. juni 2008)

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder