TEST: Lexus RX 400h: På vei mot fremtiden

Vi har testkjørt noe av det mest avanserte bilverdenen kan by på idag. Toyotakonsernets genistrek har bestått i å introdusere det hittil mest fullendte innen hybridteknologi på en kategori biler som i stadig større grad er blitt stemplet som miljøverstinger: SUVer i premiumklassen som i stor utstrekning brukes i bytrafikk. Fra hybridbilen Prius er det tatt ett skritt videre inn i fremtiden med Lexus RX 400h.


På en parkeringsplass utenfor supermarkedet står en luksuriøst utseende gylden metallic SUV og glinser i solen. Plutselig, uten en lyd, glir den ut av plassen sin, ruller kjapt og lydløst ut på veien og forsvinner i trafikken. Folk sperrer øynene opp og blir stående og måpe. Hva var det? Hva skjedde? En spøkelsesbil?

Mens vi venter på hydrogen

Neida. Det var en Lexus RX 400h; h for hybrid - liten h for historie. En stor bil, til en rimelig pris, med utmerket komfort, kjempekrefter, firehjulsdrift, imponerende fartsressurser - og som man fint kan kjøre på under literen per mil: Dette fenomenet vil helt klart få en plass i bilhistorien. Neste etappe når det gjelder å frigjøre seg fra avhengigheten av fossilt brennstoff blir etter alle solemerker biler som går på hydrogen, enten basert på brenselcelleteknologi eller med hydrogendrevne forbrenningsmotorer. Uansett gjenstår det så lang tid med forskning og utvikling for å gjøre disse teknologiene praktisk anvendelige for almenheten at Toyota har valgt å satse meget seriøst på hybridteknologi i mellomtiden. Lexus RX 400h er det modneste produktet så langt.


En milepæl

RX 400h er for det første markedets første SUV med hybriddrift. Og det er en "ordentlig" hybrid, det vil si at elektromotoren(e) kan drive bilen på egen hånd - om enn over korte perioder og begrenset belastning. Dette betyr forenklet sagt lavere forbruk og reduserte utslipp - i forhold til en SUV drevet utelukkende av en forbrenningsmotor. Den kan slik sett virke som et miljø-alibi for de som ønsker å breie seg i en ruvende firehjulstrekker i bymiljøet, men den har heldigvis som ambisjon å spille en viktigere rolle enn som så. For det andre, nemlig, er dette en kjempesprek og komfortabel milsluker i luksusklassen med en motorteknologi av en annen verden. Å klare å kombinere alt dette i en så attraktiv pakke til en så konkurransedyktig pris er et kunststykke. Med alt tenkelig utstyr koster RX 400h 823.000 kroner - og da er både metallic lakk og leveringsomkostninger inkludert.


Fantastisk avansert drivlinje

Med en maksimal effekt på 272 hestekrefter er Leksusens topphastighet oppgitt til 200 kilometer i timen. Akselerasjonsverdien fra 0 til 100 kilometer i timen er på mer imponerende 7,6 sekunder. Bilen er altså mer enn tilstrekkelig motorisert. Samtidig kan vi røpe at vi under testen fint greide å holde bensinforbruket til den to tonn tunge SUVen under en liter per mil ved aktiv, blandet kjøring. Hvordan er så dette mulig? Vel, det er ganske komplisert. Her kan du lese mer om det super-avanserte maskineriet som driver RX 400h.