TEST: Lexus IS250. BMW, se opp!

Vi har kjørt noen dager og ganske mange mil med Toyota-konsernets nye stolthet i mellom-premiumklassen: Lexus IS250. På norske vinterveier kan man ikke finne ut alt om hva bilen har å stille opp med rent dynamisk, men at den totalt sett er i BMW 3-serie og Audi A4-divisjonen med meget seriøse argumenter er det likevel ingen tvil om.

Vis mer


Lexus er idag et modent bilmerke. Toyotas premium-divisjon, som i første omgang (i 1988) ble startet med henblikk på det amerikanske markedet, har etterhvert lansert nye generasjoner av alle sine modellvarianter, og er blitt referanse når det gjelder hybridbiler. I Nord-Amerika er idag Lexus det ledende premium-bilmerket.

Europeisk utfordring

Den opprinnelige IS-modellen ble først lansert i 1999 som en mindre, mer dynamisk og sportslig bil for en yngre, fremadstormende kundegruppe, og ble i Nord-Amerika en seriøs konkurrent til BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4. Merkets ambisjoner var naturlig nok mer begrenset i Europa hvor spesielt to handicap gjorde seg gjeldende: Mangel på historie/tradisjon (som i Amerika er mye mindre viktig), og fravær av dieselmotorisering.

Nye tider, nye ambisjoner: Den nye Lexus IS har oppgaven å forbedre salgstallene betraktelig i forhold til forgjengeren. Merket begynner å få en viss aura også her hos oss. Suksessen fra Amerika blir gradvis kjent og hybrid-SUVen RX400h har fått verdifull mediaoppmerksomhet. I tillegg er søstermodellen til vår testbil IS250, nemlig IS220d, utstyrt med en utmerket dieselmotor som i tillegg til masse krefter kan skilte med svært miljøriktige ytelser hva angår forbruk og utslipp. I denne omgang er det imidlertid IS250 med en splitterny V6-bensinmotor og direkte bensininnsprøytning vi har tatt for oss.

Vis mer


Større

I forhold til forgjengeren er nye IS betydelig større. Lengden har vokst fra 440 centimeter til 458, bredden fra 172 centimeter til 180 og høyden – som forblir moderat for designens skyld – øker fra 142 til 144 centimeter. Samtidig er bilen blitt mye tyngre - ikke bare på grunn av økte dimensjoner men også fordi utstyr, lyddempning, økt karosseristivhet og generell kvalitetsforbedring krever sitt. I så måte er det slående hvordan Lexus IS-utviklingen er analog med Alfa Romeo-utviklingen fra 156 til 159 omtrent samtidig.

Vis mer


Stilig

Vi synes at Lexus har lykkes med designen. Bilen har en markant personlighet uten å etterape noen av konkurrentene. Fine, flytende linjer er kombinert med et kontrollert aggressivt uttrykk sett forfra. Skrått bakfra får det kraftige men vakkert kurvede "hoftepartiet" oss til å tenke på intet mindre enn Aston Martin. IS er forøvrig Lexus' andre modellrekke som er med å introdusere det såkalte LF (For "Lexus-Finesse") - designspråket som ble lagt merke til på konseptbiler for over et år siden. Først ut var annengenerasjons GS-modeller, og siden IS ble introdusert på slutten av 2005 har vi bivånet introduksjonen av luksusklassen LS, det nye store og mektige flaggskipet, som også bekjenner seg til LF-design.

Dyrere

Vis mer


Den forrige IS-modellen kunne kjøpes fra godt under 400.000 kroner. Allerede prismessig fremstår dermed nykommeren som plassert i klassen over med innstegspriser på henholdsvis 525.500 kroner for IS250 og 463.700 kroner for IS220d, i begge tilfeller med manuell girkasse. Som nevnt er bilen både større, bedre motorisert og mer velutstyrt. Vi har villet finne ut om den er konkurransedyktig i henhold til sine ambisjoner. La oss først ta en titt på motor og kjøreegenskaper.