TEST: Lexus IS200 SportCross

Vi var ikke spesielt positive etter å ha testet Lexus IS 300 SportCross for et snaut år siden. Er lillebror et bedre kjøp?


Lexus IS300 SportCross er satt opp med et stor treliters motor som yter hele 214 hestekrefter. Dette passer svært dårlig med det norske avgiftssystemet, noe som resulterer i at bilen koster hele 615.000 kroner. Med et slikt prisnivå må bilen tåle sammenligning med svært eksklusive tyske modeller, en sammenligning IS300 SportCross kommer dårlig ut av.

Ny lillebror

For noen uker siden ble en mer prisgunstig lillebror introdusert i det norske markedet - IS200 SportCross. Denne svakere motoriserte utgaven koster 359.900 kroner og er dermed oppnåelig for en langt større del av befolkningen enn storebror. Men betyr det at den er et godt kjøp? Vi vil besvare dette spørsmålet, men la oss først ta en liten titt på Lexus-historien.


Fire IS-versjoner

Bilmerket Lexus har sitt utspring i Toyota-konsernet og fungerer i dag i praksis som Toyotas luksusbil-divisjon. De første Lexus-modellene, ES250 og LS400, så dagens lys i 1989, for snart 14 år siden. I dag har Lexus en modellpalett bestående av fem grunnmodeller, GS, LS, RX, SC og IS. Sedan-versjonen av sistnevnte ble introdusert i 1998 og hadde en toliters rekkesekser under panseret. I 2000 ble IS300 introdusert i det amerikanske markedet og ved inngangen til 2002 var turen kommet til Europa og Norge. Samtidig kom IS300 SportCross, merkets første stasjonsvogn. Og nå har altså programmet blitt utvidet med nok en stasjonsvognutgave, IS200 SportCross.

Lite lasterom


Egentlig er det bare såvidt vi mener at SportCross fortjener betegnelsen "stasjonsvogn". Taket er nemlig så kort og bakluken så skrå at lasterommet minner mer om det man finner i kombikupeer. SportCross er imidlertid ikke alene om denne konfigurasjonen. Også Alfa Romeo 156 Sportwagon har en særdeles skrå bakluke sammenlignet med "ekte" stasjonsvogn.

IS 200 SportCross bør altså ikke være førstevalget hvis plass ligger høyt på kravlisten. Kraftkilden har vi imidlertid lite å utsette på. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.