TEST: Lexus' diesel-luksus

Lexus' splitternye kompakte IS-modell ble lansert for snart et år siden. I vår testet vi IS 250 og ble langt på vei forført. Nå er turen kommet til Lexus' debut innen dieselteknologi.

Vis mer
Vis mer


Vi er blitt vant til å la oss imponere av Lexus. Toyotas luksus-divisjon har opparbeidet seg et beundringsverdig kvalitetsrykte og får det stadig bedre til når det gjelder motorer og komfort. Vi ble senest kraftig imponert over luksus-hybriden GS 450h som vi kjørte i mai. Vi var dermed naturlig nok forventningsfulle da vi la ut på test med den første diesel-Lexusen: IS 220d.

Med BMW og Mercedes i siktet

Vi ga et innblikk i bakgrunnen og forhistorien til Lexus IS i forrige test (se lenke i konklusjonskapitelet), og nøyer oss her med å bekrefte, et halvt år etterpå, at nykommeren har bidratt til å befeste Lexus' ganske nyervervede plass blant premium-merkene også her i Europa. Toyota-konsernets strateger vurderte at det var nødvendig for troverdigheten i forhold til merker som Mercedes og BMW å satse på bakhjulsdrift. Som vi vet har Audi, og helt nylig Alfa-Romeo, greid brasene selv med forhjulsdrift/eventuelt firehjulsdrift, men som japansk bilmerke har utvilsomt dette valget gitt Lexus litt ekstra piff.

463.000 kroner

Vis mer


Med en slik prislapp plasserer Lexus seg nesten på nivå med Mercedes når det gjelder utropspris. Det hjelper selvfølgelig til å etablere merket som eksklusivt og å forsterke klasse-imaget, men - som vi skal se - det tillater at man blir relativt kravstor. Og som vi skal se i konklusjonen - konkurransen er tøff.

Moderne dynamisk

Vi hører til de som synes Lexus har fått det til når det kommer til design. Bilen har sin egne, markante personlighet og oser av dynamikk og modernitet. Den dominerende kjegleformen er grasiøst rundet av uten overdrivelse. LF-designen (for "Lexus Finesse") gjør bilen gjenkjennbar på veien.

Velutstyrt

Prisen er relativt stiv, men IS er en godt utstyrt bil. Allerede grunnversjonen kan skilte med nøkkelfri adgang og start, fartsholder, alarm, elektrisk innfellbare speil og 16-toms aluminiumsfelger. I tillegg kommer mer selvsagte elementer som elektronisk klimaanlegg med to soner, skinntrukket ratt og girspakkule, kjørecomputer og rattbetjent radio. I tillegg inneholder stereoanlegget en CD-veksler og det er koblet sammen med 13 høyttalere. I tillegg beskyttes IS-eieren av hele åtte kollisjonsputer, hvorav to knebeskyttere på plassene foran.

Men la oss nå dra ut på test og, som vanlig, starte med Motor og kjøreegenskaper.