TEST: Leken sommerbil fra Mercedes

Mercedes-Benz SLK er oppgradert. Vi har testet den rimeligste utgaven som byr på mye moro og litt kos.

«SLK er altså morsom å kjøre på svingete veier, men det er et lite hår i suppen.»


SLK er Mercedes’ minste og billigste roadster og ikke til å forveksle med smått legendariske SL. SLK er nå i midt i livssyklusen i andre generasjon og en ansiktsløftning er på plass. Designmessig er det ikke så altfor lett å se forskjellene, men titter du nøye legger du trolig først merke til den nye frontfangeren som danner et trapes like under skiltet. Snuten med den store stjerna er justert og sidespeilene har LED-innslag. Helt i underkant av hekken har man plassert en diskré diffusor, og dersom du bestiller sportpakken som vår testbil var utstyrt med, får du i tillegg en liten spoilerleppe på bagasjelokket.

Ståltak

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer

TEST: Leken sommerbil fra Mercedes

  1. Store bilder av Mercedes SLK 200 K
  2. Spesifikasjoner


Under bagasjelokket finner du fortsatt et ståltak som åpnes og lukkes med en bryter i kupeen. Nedfellingen tar 22 sekunder. SLK og Mazda MX-5 er de eneste bilene i klassen med sammenleggbart ståltak. Lastekapasiteten er på enten 208 eller 300 liter, avhengig av om taket er oppe eller nede.

Sterkere og gjerrigere

På motorsiden har minstemann SLK 200 Kompressor fått 21 nye hestekrefter og 10 ekstra newtonmeter. Det betyr at du stiller til start med totalt 184 hester og 250 newtonmeter. 1,8-literen med kompressor jobber mot 1340 kilo som bilen veier med automatgir, slik vår testbil hadde.

Automatkassen er fortsatt den samme femtrinnskassen som har sittet i en rekke modeller fra Mercedes i en årrekke. I vår testbil kunne den opereres manuelt via girhendler på rattet, noe som er ekstrautstyr.

Spesiell styring

Vis mer


Noe som imidlertid er nytt er hva Mercedes-Benz kaller Direct steering. Det betyr at styreutvekslingen øker ved rattutslag på mer en fem grader. Dermed er det bare litt over to hele rattomdreininger fra ytterste høyre og ytterste venstre når du står stille. Den ikke-lineære utvekslingen gjør at du ikke merker noe spesielt når du kjører rett frem på eksempelvis en motorvei ettersom utvekslingen rundt sentrum er helt ordinær.

Men nå er det på tide å sjekke ut hvordan denne bilen oppfører seg ute på veien? Er det noen forskjell fra før oppgraderingen?

Mer direkte

Det korte svaret er hovedsakelig nei. På chassis-biten har man ikke gjort stort, men den nye styringen gjør faktisk svært mye for kjøreopplevelsen i denne bilen. For det litt enkle grepet for å øke følelsen av direkte sportslighet, uten at dette går ut over langtursegenskapene, fungerer stort sett meget bra. Styringen oppleves som kjapp gjennom svingene. Man trenger rett og slett ikke ratte så mye, verken på landeveien eller ved manøvrering i lav fart i byen. En vanlig styring kjennes nesten litt gammeldags ut etter å ha kjørt denne løsningen en stund.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Men det er én ulempe ved denne styringen. For styreresponsen er ikke-lineær. Det betyr at når du vrir rattet med jevn hastighet fra høyre mot venstre, vil hjulenes dreining variere i hastighet. Sagt på en annen måte betyr dette at ti centimeter dreining på rattet, ikke nødvendigvis produserer like mye dreining på forhjulene ved alle rattutslag.

Lite spørsmålstegn

Dette er i grunn uproblematisk ved vanlig kjøring, men i en kritisk situasjon, for eksempel ved heving av en sladd, oppleves det litt uvant ettersom man gjerne ratter fra den ene siden av sentrum og over på den andre. Mens man da vrir seg forbi senterpunktet, endres hastigheten på forhjulenes dreining slik at det kan være litt vanskelig å vite nøyaktig hvor forhjulene peker til en hver tid. Dette er kanskje litt flisespikking, men i en kritisk situasjon er det viktig å vite nøyaktig hvilken stilling forhjulene har. Med ESP-systemet påslått er dette imidlertid et lite problem og vi regner med at man venner seg til dette etter hvert. Et lite spørsmålstegn setter vi likevel.

Kan bite fra seg

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Det nevnte antiskrenssystemet ESP kan være kjekt å ha ettersom SLK kan være litt vel kjapp i reaksjonene på eksempelvis våt asfalt. Vektfordelingen er mer baktung enn i de fleste ordinære personbiler, og dette sammen med bakhjulsdrift gjør at rumpa kan slippe litt bråere på vått føre enn de fleste er vant med. Det faktum av at man sitter svært langt bak i bilen forsterker følelsen, samtidig som det gjør at du fortere oppdager signalene.

Imponerende veigrep

For øvrig er balansen skikkelig god. Det skal rett og slett svært mye til før forhjulene mister grepet. I stedet er bakhjulene med på jobben gjennom hele svingen, men å slippe asfalten helt, det gjør de ekstremt sjeldent ettersom grepet er hardt og bestemt om spesielt tørr asfalt.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer
Foto: Cato Steinsvåg Vis mer
Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Det gjør at SLK ikke blir fullt så leken som eksempelvis Mazda MX-5, hvor bakhjulene gjerne danser mer, men til gjengjeld er SLK stabil og meget egnet for nær sagt skummelt høye svinghastigheter.

Sportslig utstyrt

Det skal imidlertid legges til at vår testbil var utstyrt svært sportslig med oppgraderinger både på den visuelle og tekniske siden. I tillegg til Direct steering hadde vår bil både sportschassis og AMG-felger med dekk så kraftige som 245/35-18 bak. Dermed blir kjørefølelsen langt mer sportslig enn vi er vant med fra Mercedes. Faktisk minner den litt om den vi gjerne finner i modeller fra erkekonkurrenten BMW.

Ikke optimal komfort

Det stive understeller og de kraftige dekkene med dertil lite demping forringer imidlertid komforten en del. Vi regner med at en standardutstyrt SLK vil ha et kanskje vel så godt kompromiss mellom komfort og kjøreglede, om enn noe mer forskjøvet i retning av det avslappede.

Drivlinjen skuffer litt

SLK er altså morsom å kjøre på svingete veier, men det er et lite hår i suppen. For selv om den firesylindrede kompressormotoren er rimelig sterk, klarer den aldri å gi det sportslige inntrykket som resten av bilen fortjener.

Seig automat

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Dette skyldtes i vårt tilfelle hovedsakelig den seige automatkassen. Riktignok skifter den rimelig komfortabelt, men verken i sportsmodus eller manuell modus reagerer den særlig kjapt. I tillegg gir den en litt indirekte slurefølelse slik at den mekaniske følelsen reduseres. En vanlig manuell girkasse ville trolig gjort jobben bedre og stilt motoren i et bedre lys. Men vi frikjenner ikke 1,8-litern helt likevel. Til tross for kompressorladning er den litt treg i responsen og oppover turtallsregisteret hviner den en del. Dette er ikke en sportslig motor, men så er da også en turboladet erstatter basert på denne motoren på vei. Enn så lenge blir drivlinjen en liten svakhet ved SLK 200 Kompressor.

7,9 sekunder

Når det gjelder de kalde fakta, er helle ikke disse veldig imponerende i forhold til konkurrentene. 0-100 skal gå på 7,9 sekunder og blandet forbruk ligger på 0,80 liter per mil. Det gir et CO2-utslipp på 190 gram. Alle tall er med automatgir.

God sittestilling

Legg merke til at nesten hele motoren sitter bak forakselen Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Innvendig har det ikke skjedd stort siden sist, men med sportspakke som vår bil hadde, er atmosfæren relativt ungdommelig og frisk. Sittestillingen er meget god slik at man kan strekke bena godt ut uten at rattet kommer for langt vekk. Man sitter følgelig lavt, men likevel med godt utsyn.

Friluftsfølelse

Man er ikke like godt beskyttet mot vind som i fireseters kabrioleter, men godt nok til at selv motorveietapper går greit med taket nede. Sikten oppover er i tillegg god slik at man får tilstrekkelige med friluftsfølelse.

Med taket på plass er støynivået ganske greit og totalkomforten god nok til at selv skikkelig langturer går fint, også med sportsunderstell og store hjul. Det er først og fremst i hullete bygater at dette straffer seg.

Konkurrenter

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


SLK 200 Kompressor begynner på 500.000 kroner. Det er ganske mye penger og nok til å skaffe den tøffe konkurrenter. Nærmest ligger BMW Z4 2.5i. Uten automat starter denne på 465.000 kroner, 35.000 mindre enn Mercedesen som tradisjonen tro er en del bedre utstyrt. I praksis er derfor ikke prisforskjellen veldig stor. BMWen har 177 hester, men er likevel litt raskere fra 0-100. I tillegg har den en sekssylindret motor som produserer et lydbilde overlegent det i SLK 200 Kompressor. Denne bilen har ganske enkelt en morsommere drivlinje og blir derfor et bedre valg for den sportslig orienterte føreren, men marginen er ikke så veldig stor.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Audi TT kan også trekkes frem som en konkurrent, men til denne prisen må vi se på den billigste varianten med 1,8-liters turbomotor på 160 hester og forhjulsdrift. Sistnevnte gjør at den egentlig ikke passer inn i dette segmentet. Den svakere motoren gjør TT betydelig billigere med en startpris på 424.000 kroner. Likevel henger den med fra 0-100 og den har det klart lavest forbruket i gjengen. Denne bilen kan være et greit alternativ dersom du ikke er ute etter en sportsbil, men snarere en koselig sommerbil. En 2,0-liters turbomotor med 200 hester koster 524.000 kroner, men den kommende firehjulsdrevne varianten av denne er i skrivende stund ennå ikke priset.

Mazda MX-5 kan også bestilles med ståltak. Den velutstyrte Sport-utgaven koster kun 413.000 kroner. Da får du en 2,0-liters motor som yter 160 hester. 0-100 tar 8,2 sekunder, men i praksis oppleves forskjellen litt større kontra SLK ettersom sugemotoren relativt sett er litt momentsvak. MX-5 tukter likevel SLK på ren barnslig kjøreglede, men kan verken by på samme raffinement eller nivå på totalkomforten, til tross for en følsom fjæring. Som en billigere morobil er dette imidlertid et godt alternativ.

Konklusjon

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


SLKs ansiktsløftning har gjort den mer attraktiv. Sterkere og gjerrigere basismotor, samt den nye styringen som du riktignok må betale ekstra for, gjør kjøreopplevelsen sportsligere og morsommere. Samtidig beholder den komforten og den økte praktiske kapasiteten i forhold til konkurrentene i form av ståltaket og muligheten for de praktiske varmluftsdysene i hodestøtten. Fortsatt er den ikke bilen som gir deg mest kjøreglede for pengene, men tilbyr likevel en bra totalpakke.

  • Store bilder ser du her.
  • Spesifikasjoner ser du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder