TEST: Lastesjefen Mazda BT-50

Mazda BT-50 tåler både mer bæring og trekking enn de fleste i klassen.

Men den er ikke like SUV-aktig som konkurrentene Nissan Navara og Mitsubishi L200. For Mazdaen, og tvillingen Ford Ranger, er det arbeidsegenskapene som er vektlagt.

Likevel er spranget fra forrige Mazda-pickup ganske stort, vi snakker om ekstreme forbedringer i akselerasjon. Der gamle B2500 brukte 23,1 sekunder på å nå 100 km/t fra stillestående, viser nye BT-50 tresifret på hastighetsmåleren etter 12,5 sekunder. Det er kun Nissan Navara med 174 hestekrefter som er kvikkere i klassen, og den nye motoren i BT-50 gjør stor forskjell på kjøreopplevelsen.

FÅ OVERSIKT: Her er alle DinSides biltester

Komfortløft

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Også komfortopplevelsen er mye bedre i nye BT-50. Det er betydelig lavere støynivå, og vibrasjonene fra motoren er sterkt redusert. Man sitter i gode seter med sidestøtte, og rundt de to plassene foran er det godt med oppbevaringsrom og fem kopp-/flaskeholdere. Det er et uttrekkbart bord foran passasjeren, og det er to 12-volts uttak i midtkonsollen. Til og med radioen er blitt mer personbilaktig, fullintegrert og med mulighet for å spille mp3-filer.

Også sikkerhetsnivået er løftet, den mangler riktignok det viktigste – antiskrens (ESP) som kun Mitsubishi L200 (noen utgaver) stiller med i pickup-klassen, men det er positivt at for eksempel sidekollisjonsgardiner er standard på alle modeller unntatt den med den korteste hytta.

Praktisk med bakhengslet

Testbilen var en såkalt Freestyle Cab, det vil si den mellomste hyttelengden. En praktisk forbedring fra B2500 er at planet på BT-50 er langt nok til at skilleveggen kan gå mellom hytte og plan, ikke midt i kupeen som tidligere. Som toseter er Freestyle Cab en god løsning, mye takket være at den er nesten firedørs. Når du har lukket opp en av fordørene, kan resten av kupésiden åpnes, og denne er hengslet i bakkant. Det gir en stor åpning som gjør lasting enkelt, og det går greit å utnytte den lasteplassen i bilen som faktisk er låsbar.

Freestyle Cab kan leveres i to utstyrsnivåer, Comfort og Exclusive. Prisforskjellen er 20.000 kroner, og disse pengene gir deg 16-tommer lettmetallfelger, cd-skifter, to ekstra høytalere, krom på speil og dørhåndtak, stigtrinn, manuelt klimaanlegg og plastbeskyttelse av lasteplan.

Fortsatt potensial

Som nevnt er sittekomforten i selve førersetet god, men lavgirspaken er plassert på venstre side av girspaken og den gnager seg inn i høyrebenet etter kort tids kjøring. Det er også plundrete å finne helt optimal kjørestilling fordi rattet ikke er dybdejusterbart. Også parkeringsbremsen er litt knotete, den er av den gammeldagse paraplyhåndtak-varianten, og når du skal trekke til kommer den i konflikt med knærne.

I taket mellom sidedørene er det en kraftig bøyle, og plasseringen gjør at du lett kan få den i bakhodet etter å ha holdt på med bagasjen.

Det største forskjellen er de som nevnt motoren som utgjør, den og kjøreegenskapene skal vi se nærmere på her.