TEST: Land Rover Freelander TD4

Land Rover var ikke heldig med motorvalget da de lanserte Freelander. Men mye har skjedd med Freelander siden den møtte bilkjøperne første gang.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Under panseret på Land Rover Freelander fantes det to motorer da bilen ble lansert. På bensinsiden fant Land Rover ut at de kunne bruke Rover sin K-serie motor med 120 hester fra et slagvolum på 1,8 liter. Men sportsmotorer egner seg dårlig i terrengbiler, og K-serie motoren er en sportsmotor som sitter midtmontert i MG-F og ikke minst Lotus Elise.

Treg diesel

Så var det dieselmotoren. Gammel teknologi, lavt dreiemoment sammenliknet med dagens motorer, og høyt støy- og vibrasjonsnivå. Likevel var den det beste valget av de to.

Derfor må det ha vært reneste julekvelden da BMW gikk med på å la Land Rover få ta i bruk sin firesylindrede dieselmotor. Den samme som forøvrig sitter i BMW 320d og 520d. I tillegg kan du nå få levert Freelander med V6-motor – men det er dieselmotoren vi konsentrerer oss om denne gang.

Store omveltninger

Trass i at Freelander ikke er nevneverdig forandret utseendemessig har det skjedd noe i nærheten av en revolusjon under skinnet. Både bremser, understell og karosseri har gjennomgått en kraftig oppgradering – men interiøret er fortsatt det samme gamle. Dessverre er også setene det, men det kan du lese mer om i kapittelet plass og komfort.