TEST: Land Rover Discovery 3 V8 vare

Nye Discovery 3 har sprekere motor enn storebror Range Rover, og det er kun høflighet som gjør at den er tidelen bak fra 0-100 km/t.


Nå bytter imidlertid storebror snart ut BMW-motoren til fordel for en litt sprekere variant av samme Jaguar-motor som er i vår testbil, og ting blir som de skal være etter hvert. Det tar litt tid bak rattet i Discovery 3 før det går opp for en hvilke ressurser som befinner seg under panseret; størrelsen og formen sladrer ikke om effekt.

Effektkongen

Med unntak av mer spesielle USA-pickuper og sære tilfeller som AMG-versjoner av Mercedes-Benz G-klasse, er Discovery det sprekeste du kan kjøpe i SUV-klassen på grønne skilter. Ingen av de dyre SUVene er store nok til å registreres som varebil; kun biler som Mitsubishi Pajero og Toyota Land Cruiser har plass nok. De kommer med mindre V6-motorer, der bare Toyotaen er i nærheten så sprek som Discovery 3. Den står imidlertid ikke lenger i de offisielle prislistene.

En blant mange

I klassen for de mer eksklusive SUVene er det mange som stiller med store V8-motorer, det amerikanske markedet sørger for det. Selv Volvo er tvunget til å lirke inn en V8er i sin XC90 for å holde følge. De fleste ligger i overkant av 300 hestekrefter med sine motorer, og i Norge ligger prisen på disse bilene rundt 1.200.000 kroner.

En Discovery 3 V8 HSE koster som personbil 1.197.000 kroner, men med bilen registrert som varebil slipper du unna med 678.000 kroner. De 520.000 kronene som utgjør forskjellen er i praksis kun avgifter. Grunnen til at V8-versjonen likevel er så mye dyrere enn en varebilregistrert Discovery 3 med dieselmotor - 562.000 kroner koster den med automatgir og en 2,7-liters V6 diesel - er at varebilene ikke fullt ut er fritatt for effektavgift.

Bakerst i brosjyren for den nye Discovery 3 V8 er det to tall som får en til å sperre opp øynene, vekt og antall hestekrefter. Om hestekreftene klarer kampen mot vekten kan du lese mer om her.