TEST: Lamborghini Murciélago LP640 - Djevelens etterfølger

Det er alltid en opplevelse i seg selv å kjøre inn portene hos Lamborghini i Sant’ Agata Bolognese, og denne tidlige aprilmorgenen er intet unntak. Med en skinnende sol over horisonten i øst aner vi begynnelsen på en spektakulær dag. Vi er her for å kjøre en Lamborghini Murciélago LP640, det mest brutale som noensinne har forlatt fabrikken med skilter.Tekst og foto: Emil Bang Larsen og Brede Lie Reime

Vis mer


Vi var her for ganske nøyaktig et år siden i nesten samme ærend. Da hentet vi en Murciélago Roadster. Den hadde en 6,2-liters V12 som ytet 580 hestekrefter. Da vi kjørte den på svingete veier sør for Modena var vi imponerte over de tilsynelatende uendelige kraftreservene og den voldsomme akselerasjonen ut av hver sving. Tatt i betraktning vekten på voksne 1.665 kilo var det overraskende enkelt å bruke ratt og gass til å få bilen til å gjøre akkurat det man ønsket. Denne gangen er effekten økt til 640 hester fordelt på 6,5 liter slagvolum, vekten har økt med beskjedne 15 kilo i kupè utgaven, og 25 kilo i roadsteren. Så idet vi satte oss til rette i de dype sportsstolene i LP640en var vi ganske overbeviste om at forskjellen mellom de to ikke ville være av det revolusjonære slaget. Hvor mye kan egentlig 60 hester og en litt større motor gjøre med en slik bil?

Videre om kjøreopplevelsen finner du her.