TEST: Kyron 4x4 diesel aut.

I følge reklamen er SsangYong Kyron omtrent en BMW X5, men til halve prisen. Og vi legger til; med halve kjøreegenskapene også. For under det personbilaktige ytre, finner vi en rammebygget, bakhjulsdrevet jeep. Kyron er ikke bilen for hvem som helst. Men om du vet hva du får, kan det være en morsom rakker.

Mens storesøsknene Rexton og Rodius best kan kalles spesielle, er Kyron blitt en linjelekker og tøff bil. Vis mer
Vis mer


Kyron er SsangYongs første rene personbil i Norge. Med det mener vi at den ikke kan leveres som varebil på grønne skilter. SsangYong er som man vet et lite merke i Norge. Med bare spesielle biler som Rexton og Rodius - og nå Kyron - er det imidlertid ikke et merke som går upåaktet hen. "Jøss" er nok den mest brukte kommentaren når folk ser dem.

Fra næring til privat

De aller fleste av Rexton og Rodius du ser på veien, er imidlertid registrert som varebiler. Og at bilene er populære blant næringsdrivende er absolutt intet dårlig signal. Men når vi vet at SsangYong-importøren også har lastebilimport som hovedgeskjeft, skjønner vi at Kyron er en viktig bil for dem; som deres første bil utelukkende myntet på personbilmarkedet. Og da hjelper det litt ekstra på spenningen når det viser seg at Kyron definitivt ikke er noen 13-på-dusinet-SUV, men en ganske sær konstruksjon.

Populær introduksjonspris

Ved normal kjøring er det ikke vanskelig å trives bak rattet på den raust utstyrte Kyron. Den funker spesielt godt på lange turer på grusveier. Vis mer


Kyron ble lansert tidligere i høst, til hyggelige intropriser. Etter at de første 100 bilene ble solgt unna, har prisene gått opp med henholdsvis 10.000 og 20.000 kroner. Da vi snakket med importøren rett etter lanseringen, fant vi ut at dette nok henger mye sammen med at disse 100 første bilene hadde motor godkjent kun til EU3 utslippsnivå, mens neste forsending har oppdaterte EU4-godkjente motorer. Nå koster bilen altså 450.000 og 485.000 kroner avhengig av utstyrsnivå. Vi har testet den dyreste utgaven, Top Line. Merk at bilen enn så lenge kun kommer med ett motorvalg, 140 hester diesel og automatgir. Det er altså kun utstyrsnivået som skiller de to utgavene.

Manuell girkasse neste år?

Top Line har faste, fine skinnseter med elektrisk justering og minnefunksjon. Vis mer


Over nyttår blir nok likevel situasjonen en annen, ettersom stipulert avgiftsøkning er rundt 40.000 kroner. Et varslet mottiltak er at bilen da muligens kan leveres med manuell girkasse, noe som kan bidra til å holde avgiftene i sjakk.

Rammebygget raring

Men så til poenget; det som skiller Kyron fra nesten hele feltet den konkurrerer mot, fra Toyota RAV4 og Honda CR-V til Hyundai Santa Fe (og BMW X5 for den saks skyld), er at den er bygget på ramme. Dette er en konstruksjon vi i dag kun forbinder med nyttekjøretøy som pickuper og lastebiler, mens selvbærende karosseri er blitt normen på personbiler. Årsaken er enkel, med selvbærende karosseristruktur oppnår man samme stivhet til en betydelig lavere vekt, som kan kombineres med en langt større fleksibilitet til å bygge inn ønskede sikkerhetsegenskaper i konstruksjonen.

Crossover digert gap

Det er et urbant crossover-stuk på Kyron, men under skallet er den egentlig en skikkelig bygdejeep. Vis mer


Men spiller konstruksjonen noen rolle - spør du kanskje - om sikkerheten er ok og bilen ellers fungerer greit? Ikke i teorien. Problemet Kyron drar med seg er 2-300 kilo mer dødvekt enn den bør ha. Det er at på til kombinert med en antikvert stiv bakaksel og bakhjulsdrift.
Og det er her det store paradokset ligger; Kyron er en svært stilig personbil-aktig doning, fullspekket med luksusutstyr myntet på den kresne privatbilist. Men samtidig har den kjøreegenskaper som man - på godt og vondt - forbinder med nyttekjørtøy. Det er et ganske digert gap å krysse over.

Kun nød-firehjulstrekk

God plass i bagasjerommet, her med fire fete 18-toms vinterhjul. Mye av volumet er imidlertid gjemt ut til sidene for døråpningen. Vis mer


For det første må man til vanlig landeveiskjøring nemlig betrakte den som en rent bakhjulsdrevet bil. Firehjulsdriften tåler kun å kobles inn på glatt/sleipt underlag, og da i hastighet begrenset til 80 kilometer i timen. Kjøring med firehjulsdriften innkoblet på fast underlag kan ødelegge drivverket. Kyrons vekt og understell gjør den dessuten kort sagt lite dynamisk på svingete landeveier, noe du kan lese mer om i neste kapittel.

Men i den andre enden av skalaen har man også et understell og framdriftsystem som gjør bilen langt bedre enn man umiddelbart tror når det dreier seg om skikkelig dårlig vei og innslag av terrengkjøring. Den har 4x4 med sperre, lavgir, utforbakkeassisten og to reversutvekslinger. Sjelden har vi hatt høyere tiltro til at en så personbilaktig sak tåler å bli satt skikkelig på prøve i vrange situasjoner.

Her kan du lese mer om motor og kjøreegenskaper.