TEST: Kul Volvo i økonomiutgave

Det er ikke riktig den billigste C30-versjonen, men den har det laveste forbruket og greier de strengeste CO2-kravene. Kan den være kul da?

C30 er Volvoen som våger å ikke være familiebil - som våger å være kul. Det er ennå tidlig å si hvordan den vil gjøre det salgsmessig selv om 225 registrerte eksemplarer i Norge på tre måneder virker lovende, men vi synes den tilfører merket Volvo en liten piff som det har godt av.

Kul og ansvarlig

Vis mer
Vis mer

Det er altså begynt å dukke opp en og annen C30 ute på veiene våre, og vi synes den gjør en god figur i trafikken - kul som en 480 fra 80-tallet, men nå ser den solid og velbygd ut i tillegg. Det var på tide at Volvo minnet oss på at produsenten inkluderer bilentusiaster - og viser det. Det forhindrer ikke at verdier som er viktige for merket - basert på samfunns-ansvar - fortsatt profileres.
C30 går ikke på akkord med sikkerheten. Den vifter dessuten med et lite miljøflagg ved å introdusere en flexifuelutgave (1,8-liter, 125 hk) som kan gå både på bensin og på E85 bioetanol.

Morsom og komfortabel

Dette er oppfølgeren til testen av Volvo C30 som vi publiserte tidlig i mars. Sist testet vi 2,0d/136 hk - nå er turen kommet til 1,6d/109 hk - som med sin lavere innstegspris gjør at fler kan ta del i moroa, uten å gå glipp av det vesentligste. Bilen bekreftet nemlig våre inntrykk fra den første testen - som for en stor del foregikk på vinterføre i slutten av februar - det vil si at den er både velkjørende og underholdende. Den er også overraskende komfortabel tatt i betraktning sitt relativt sportslige oppsett - delvis takket være ypperlige seter. Den er også mer romslig enn man skulle tro. Bakseteplassen er grei, men å komme inn der er verre. Bagasjerom er det uansett lite av.

Ikke for dyr

C30 1,6d (fra 252.000 kroner) er ikke den billigste versjonen - det finnes også en innstegsversjon med en 1,6-liters bensinmotor på 100 hk som starter på 235.000 kroner. 1,6d fremstår imidlertid som den mest økonomiske totalt sett. Vi minner om at det finnes mer heftig motoriserte versjoner av C30 - en 180-hesters D5 på diesel-siden og en T5-variant med den kjente femsylindrede 2,5-liters motoren på 220 hestekrefter. Det forekommer oss imidlertid at når man havner i prisklassen godt over en halv million kroner blir det vanskeligere for C30 å forsvare sin stilling.

Bilen har nemlig mye å stille opp med allerede i sine rimelige versjoner. Vi hadde det gøy forrige gang med den spreke og kultiverte toliters-dieselen. Hvordan vi opplevde lillebror 1,6-liter kan du lese om her: C30 1,6d - motor og kjøreegenskaper.