Vis mer

TEST: Kraftig forbedret Skoda Octavia

Den oppgraderte utgaven av Skoda Octavia imponerer, ikke minst med ny bensinturbo og firehjulsdrift om bord.

Octavia i andre generasjon har rukket å bli fire og et halvt år gammel og det var derfor på tide med en større oppgradering. Den kom på slutten av fjoråret og vi prøvekjørte da en rekke varianter i Tsjekkia. For ikke lenge siden fikk vi også mulighet til å prøve Skodas firehjulsdriftsystem grundig på isbane, både i Octavia og storebror Superb.

Nå har tiden kommet for en test på hjemmebane her på norske veier. Og sannelig var vi heldige med kjøreforholdene. For med Østlandet preget av store snømengder var det lett å sette testbilen på skikkelige prøver.

Vinterbil

Vi kjørte nemlig Octavia med firehjulsdrift og en 1,8-liters turbomotor med 160 hestekrefter og 250 newtonmeter. Den nøyaktige modellbetegnelsen lyder Octavia 1.8 TSI 4x4 Elegance. Startprisen for denne bilen i stasjonsvognutgave er 354.000 kroner.

Designoppdateringer

Vis mer


Det første man legger merke til er den utvendige oppdatering sammenlignet med fjorårsmodellen. Lyktene både foran og bak, fronten og panseret er annerledes. Totalt gjør dette at Octavia fremstår klart ferskere enn den litt trauste utgaven den erstattet.

Penere interiør

Også innvendig har det skjedd ting, og storebror Superb har vært en inspirasjonskilde. Rattet er hentet derfra og materialene i midtkonsollen er ny. Nye er også instrumentene som nå har hvite nåler og tall. Også betjeningen av klimaanlegget er nytt og i stil med den man finner på nye Golf. Det betyr lettere håndtering og mulighet til å velge mellom to forskjellige autofunksjoner, en med lite bruk av vifte og en med mer luftgjennomstrømning.

I det hele tatt er kvalitetsfølelsen god, noe som også underbygges av det relativt høye utstyrsnivået i vår testbil.

God plassutnyttelse

Vis mer


Plassforholdene er ellers ikke forandret, men det betyr ikke så mye. Octavia er ikke veldig lang, 457 centimeter, men har ganske god plassutnyttelse. Bagasjerommet er overraskende stort med imponerende 580 liter etter VDA-normen. Baksetet er også greit, men det er her det mangler mest i forhold til større biler som Passat og Mondeo.

Forsetene er for øvrig også nye og tilbyr bra med støtte alle veier. Det er enkelt å finne en god kjørestilling takket være gode justeringsmuligheter.

Velfungerende firehjulsdrift

Men så tilbake til det mer tekniske. Firehjulsdriften har vi beskrevet i detalj i vår prøvekjøring på isbane og i vår omtale av Haldex-systemet. På norske veier fungerer det like godt. Fjerde generasjon Haldex, som alle utgavene nå selges med, er ikke avhengig av hjulspinn før kreftene fordeles til bakhjulene. Dette gjør at systemet ikke oppleves like forhjulsdrevet. Tvert i mot vil de aller færreste merke noe til forhjulsfavoriseringen i dette systemet.



Høyner kjøregleden

Under normal kjøring vil du aldri oppleve hjulspinn av betydning, med mindre det er så glatt at det ikke finnes grep verken foran eller bak. Ved mer provoserende behandling av bilen er det lett å avdekke at det nye systemet gjør Octavia klart mer leken og kjøreglad. Ved gassing i sving er bakhjulene med og gir en merkbart mer balansert oppførsel. Det betyr at understyring i stor grad unngås og at bakhjulene gjerne svinger ut i et bredere spor. For de som ønsker å leke seg litt under trygge omstendigheter på vinterføre, er dette systemet mer enn godt nok. Ved mye gassbruk virker det permanent og omtrent like sladdevillig som en tradisjonell symmetrisk og permanent løsning. Med andre ord følte vi ikke noe savn etter en annen løsning med mer krefter til bakhjulene.

Høyere bakkeklaring gir god fremkommelighet

Selve fremkommeligheten er også god, og ved parkering i nedsnødde Oslo-gater vil du oppleve at følelsen av å overbelaste kløtsjen i dypsnøen er større enn faren for hjulspinn. Drøyt et par centimeter ekstra bakkeklaring, totalt 16,3 centimeter, hjelper også på fremkommeligheten når snøen er dyp og løs. Alt i alt er dette en glimrende vinterbil.

Sterk og sprek

Vis mer


Bensinmotoren som er ny i Octavia gjør en meget god figur. 1,8-literen oppleves sterkere enn de 160 hestekreftene skulle tilsi, noe 0-100-tallet på 8,1 sekunder vitner om. Årsaken ligger i det kraftige dreiemomentet på 250 newtonmeter som er tilgjengelig hele veien mellom 1.500 og 4.500 omdreininger, kombinert med en forholdsvis lav egenvekt på 1.425 kilo. Dette gjør motoren sterk og meget fleksibel. I tillegg er den stillegående og ikke minst svært gjerrig.

Gjerrig

Blandet forbruk er oppgitt til 0,77 liter per mil, med 180 gram CO2. Det er et godt tall for en firehjulsdrevet stasjonsvogn med en så sprek bensinmotor. Mer imponerende er det kanskje at du med denne bilen fort kan havne under 0,6 liter per mil på langkjøring, i følge kjørecomputeren.

Den manuelle girkassen er meget lettarbeidet og presis. Stegingen er bortimot optimal for norske forhold.

Gode kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er omtrent som de har vært før i Octavia. Det betyr trygg, forutsigbar og halvsportslig oppførsel. Reaksjonene på kommandoer fra føreren er kjappe og styringen har god presisjon og grei styrefølelse. Balansen er lett understyrt, men ikke verre enn at det er fort gjort å lokke ut hekken på vinterføre, både med og uten gasspådrag.

Vis mer


Fjæringskomforten er grei, men utmerker seg ikke spesielt. Bilen virker fast, men ikke hard. 16-tommers hjul som vår testbil hadde virker bortimot optimalt for denne bilen. En svakhet man ikke har klart å forbedre er smellet som kommer når hjulene slippes helt ut, eksempelvis like over toppen av en uvennlig fartsdump, noe som ikke er unikt for en hevet bil som dette.

Forbedret lydkomfort

Vi har ved flere anledninger klaget på støyisoleringen i Octavia. Motorstøyen i dieselmodellene er så sin sak, men også hjulstøyen har vært klart i overkant. Dette forekom oss ikke som noen svakhet på den oppgraderte utgaven. Tvert i mot var lydkomforten god i denne bilen.

De fleste har skjønt at dette blir en positiv test. Vi har alltid vært positiv til Octavia, men denne utgaven fremstår for oss om den mest fullendte. Hvordan holder den så mot konkurrentene? Vel, det er litt vanskelig å si, for det første fordi Octavia faller mellom flere stoler rent størrelses- og prismessig, og for det andre fordi kombinasjonen bensinmotor og firehjulsdrift er svært sjelden for stasjonsvogner som dette.

Audi A4 nærmeste konkurrent

Vis mer


Faktisk er Audi A4 med samme motor og Quattro firehjulsdrift nærmest. Den koster fra 423.000 kroner som stasjonsvogn. Det er 69.000 kroner mer Octavia, men sistnevnte har da et høyere utstyrsnivå. Prisforskjellen er derfor betydelig, selv om A4 er en enda bedre bil på de fleste områder. Samtidig er den litt tregere, takket være høyere egenvekt, og plassforholdene ikke noe bedre. Tvert i mot er bagasjerommet faktisk mindre. Det er derfor ingen ting i veien for å spare disse pengene ved å velge Octavia, selv om du går glipp av noe av premiumfølelsen A4 tilbyr litt mer av på en del punkter.

Et annet poeng er kollisjonssikkerheten som er bedre i A4. Octavia imponerer ikke i dag med 27 poeng og fire stjerner for sin voksenbeskyttelse.

Subaru Legacy

Legacy kan også trekkes frem som et alternativ. Bensinversjonen markedsføres med automat som standard og begynner på 398.000, men dieselversjonen er langt mer interessant. Den starter på 369.000 kroner som stasjonsvogn. Da er den absolutt et godt alternativ. Spesielt motoren og til en viss grad fjæringskomforten taler for Legacy i dette tilfellet. Plassforholdene i kupeen er jevngode, men Octavia har større bagasjerom.

Volkswagen Passat med diesel

Volkswagen Passat er et annet alternativ, men da må du velge dieselmotor. 2.0 TDI med 140 hester koster fra 383.000 kroner som stasjonsvogn, men da med noe lavere utstyrsnivå. Firehjulsdriftsystemet er det samme som i Octavia. Octavia koster for øvrig 352.000 kroner med en jevnsterk motor. I og med at Octavia enn så lenge har pumpedyse-teknologi på denne motoren, og Passat har common rail, ville vi her anbefalt å vurdere Passat, dersom du skal ha diesel. Det er også en større bil med bedre plassforhold.

Billig diesel med firehjulsdrift

Vis mer


Octavia har imidlertid fordelen av å kunne leveres med firehjulsdrift også til 1.9 TDI med 105 hester. Dette er en bråkete og gammeldags motor som fases ut allerede til sommeren når det kommer en helt ny 1,6-liter med lik effekt. Denne kommer også med firehjulsdrift, men ikke før mot slutten av året. 1.9 TDI 4x4 koster fra 294.000 kroner, men da med et litt lavere utstyrsnivå enn 1.8 TSI.

Forhjulsdrift

Et annet billigalternativ er den lille bensinmotoren 1.4 TSI med 122 hester. Denne kan ikke kombineres med firehjulsdrift, men har gode fartsressurser og et lavt forbruk. Denne starter på 239.000 kroner som stasjonsvogn.

Alt i alt er nok likevel vår testbil den beste og mest komplette Octavia-varianten. Og det gjør den til en meget attraktiv bil.

PRIS OG AVGIFTERSkoda Octavia 1.8 TSI 4x4 Elegance stasjonsvogn
Pris (eks. frakt og levering)353.700 kr
Engangsavgift + vrakpant153.509 kr
Moms40.038 kr
Pris eksklusive avgifter160.153 kr
  
MOTOR/GIRKASSE 
MotortypeR4
Slagvolum1.798 ccm
Effekt160 hk/4.500-6.200 o/min
Dreiemoment250 Nm/1.500-500 o/min
Girkasse/TrinnMan/6
Drivhjul4x4
Aks. 0-100 km/t8,1 sek
Toppfart218 km/t
  
MILJØ/ØKONOMI 
Drivstoff/tankvolumBensin/55 l.
Forbruk (blandet)0,77 l/mil
Teoretisk rekkevidde (blandet)71,4 mil
CO2-utslipp (blandet)180 g/km
Diesel-partikkelfilterBensinmotor
  
MÅL/VEKT/DEKK 
Egenvekt1.425 kg
Lengde4.569 mm
Bredde1.769 mm
Høyde1.488 mm
Akselavstand2.578 mm
Tillatt tilhengervekt1.500 kg
Dekk, standard195/65-15
Dekk, testbil205/55-16
Alu. felgerJa
  
EURO NCAP (på publiseringstidspunkt) 
Kollisjonstest: Poeng/stjerner (maks. 37/5)27/4
Barnebeskyttelse: Poeng/stjerner (maks. 60/5)37/4
Påkjørsel: Poeng/stjerner (maks. 36/4)17/2
  
SIKKERHET 
Antispinn/Elek. stab. kontroll (ESP)Ja/Ja
Frontkollisjonsputer2 stk
Sidekollisjonsputer2 stk
Hodekollisjonsputer2 stk
Knekollisjonsputer0 stk
Deaktivering av passasjerkollisjonsputeJa
Hodestøtter5 stk
Trepunktsbelter5 stk
Startsperre/AlarmJa/Nei
Xenon/bixenonlykterNei/Nei
Svingbare frontlykterNei
SidelykterNei
LyktespylereJa
TåkelykterJa
  
UTSTYR 
Sentrallås/FjernbetjentJa/Ja
Justerbart ratt høyde/lengdeJa/Ja
Klimaanlegg/Elektronisk/SonerJa/Ja/2
El. vindu foran/bakJa/Ja
Radio/CD-spillerJa/Ja
Rattbetjent radioNei
KjørecomputerJa
FartsholderNei
RegnsensorJa
Automatisk nedblendbart bakspeilJa
NavigasjonNei
Elektrisk seteryggjusteringNei
Elektrisk lengdejustering av seteNei
  
GARANTI/SERVICE 
Nybilgaranti3 år
Garanti lakk/rust3 år/12 år
ServiceintervallVed behov