Vis mer

TEST: Kong Vinter er her

Som du ser av bildene var ikke været på vår fjelltur det beste, men med skikkelig bil går det helt fint.

Med skikkelig bil mener vi noe med tilstrekkelig motorisering, lavt tyngdepunkt, god vektfordeling, kjapp girkasse, presis styring, gjerne firehjulsdrift, sportsseter og kraftig stereo. Vi tenker overhodet ikke på SUVer. De mener vi er håpløse i denne sammenhengen. Det må være noe lavt og kjørbart, for eksempel dagens testbil - Nissan GTR.

Den har alt dette: 480 hestekrefter, 588 newtonmeter, lav kupé, tilbaketrukket motorplassering, girkasse bak, sportslig og tung styring, firehjulsdrift, bøtteseter og Bose-stereo.

Vi fant den dagen i høst med dårligst mulig vær og la opp en rute fra Bergen til Oslo. Superbilen fra Nissan fikk derfor prøvd seg på alle typer underlag, fra tørr asfalt til is med omtrent null friksjon. Å finne vinterdekk i 20-tommer er ikke helt lett, men vår testbil var ustyrt med Pirelli Scorpion Ice and Snow i dimensjonen 255/40-20 foran og 285/35-20 bak.

Raskere enn Porsche

Motoren i GT-R buldere ikke. Den maler med en jevn dur. Forholdsvis lavmælt på tomgang, men med belastning og økende turtall tiltar brølet betydelig. Og selv om lyden er heftig, er ikke det på langt nær det mest oppsiktsvekkende med GT-R. Det er akselerasjonen! 100 kilometer i timen leveres i rekordtempo, og det er lett å få til. I tillegg har de gått ut med en rundetid på Nürburgring på 7:29. Noe som er raskere enn både Porsche 911 GT 2 og 911 Turbo som er klokket inn på henholdsvis 7:34 og 7:38 (Kilde: Wikipedia, lenk i bunnen av artikkelen). Dette har irritert Porsche grundig, men Nissan står på sitt.


Supermotor

GT-R er utstyrt med noe så ordinært som en 3,8-liters V6-motor. I tillegg blir den fóret av to turboladere. Effekten er voldsom og oppgitt til 480 hestekrefter ved 6.400 omdreininger. Dreiemomentet ligger på 588 newtonmeter fra 3.200 til 5.200 omdreininger. Nissan oppgir 0 til 100 på 3,8 sekunder og en toppfart på 310 kilometer i timen. For eksempel på biler med manuell girkasse kan det være vanskelig å klare 0 til 100 på oppgitte tider. Her klarer selv mamma 3,8 hvis hun bare dytter pedalen til bunns.

Antiskrenssystemet (ESP) har tre innstillinger. På, delvis av eller helt av (R-modus).

Forbruket er oppgitt til 1,22 liter per mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 298 gram per kilometer. Kanskje ikke så imponerende, men betydelig bedre enn våre erfaringer med superbiler med større motorer. AMG-biler har konstant tom tank og M-biler er ikke så rent lite bensinfrekke de heller.

Drivlinje

Girkassa er av typen dobbelkløtsj. Mange bilprodusenter kan levere slike nå. Både VW, Audi, Skoda, BMW, Mitsubishi, Porsche, Volvo og Ford har slike kasser til utvalgte motorer. Nissan har jobbet hardt med oppsettet, og plassert girkasse, differensial og drivaksler i en enhet bak. Det betyr at man får to mellomaksler som går gjennom store deler av bilens lengde. Ikke akkurat vektgunstig, men bra for vektfordelingen.

GT-R får dermed trekkhjelp fra forhjula, men bilen slipper aldri mer enn 50 prosent av kreftene til forhjulene. I utgangspunktet er GT-R 100 prosent bakhjulsdrevet. GT-R har også en lamellkobling på hver side bak som fordeler kraften mellom høyre og venstre bakhjul.


Girkassa har seks gir og tre girprogrammer. Det er normal med en sjaltetid på 0,5 sekunder, R-modus med en sjaltetid på 0,2 sekunder og et snøprogram vi ikke har testet ut til tross for ruskete snøvær over fjellet. Man kan velge mellom automatfunksjon eller manuell sjalting med hendler bak rattet. Hendlene fungerer suverent bortsett fra at de sitter fast i rattstammen og følger ikke med rattet rundt. For eksempel BMW velger å la girhendlene bli med rattet rundt. Det er jo å foretrekke siden man alltid har dem tilgjengelig med et kvart-på-tre-grep på rattet.

I tillegg til 20 tommers felger, har den også Brembo-bremser, og Bilstein justerbare dempere. Her kan man velge mellom Comfort, normal og R-modus.

TEST: Kong Vinter er her

  1. Råskinn for alle årstider


Rundetider på Nürburgring finner du her.

Historien før dagens GT-R finner du her.