TEST: Komfortabel storbil med diesel og automat

Vi testet nye Hyundai Sonata for halvannet år siden og lot oss besnære av romslighet, komfort og stillhet. Med en 2,4-liters bensinmotor var den imidlertid en skivebom på det norske markedet. Men her er dieselen...

Sonata har nemlig fått den sterke toliteren som i dagens form først dukket opp i Hyundai Tucson. Dermed glir den rett inn i den mest populære delen av mellomklassemarkedet. Det er bare det at bilen fortsatt kun kommer i sedan-utførelse. Store sedaner er ikke umåtelig populære i Norge, bortsett fra hos velbeslåtte og konservative kunder som idag oftest henvender seg til premium-merkene. Allikevel ønsker enkelte "borgere i middelklassen" å ha god plass til passasjerer og bagasje men samtidig å slippe stasjonsvognenes, flerbruks/fleksibilenes og til og med de store kombi-bilenes nyttekjøretøy-preg. Hyundai Sonata henvender seg til disse - og utelukkende til disse.

"Passat-klassen"

Vis mer
Vis mer


Man kan godt si at Sonata ligger i den øvre mellomklassen, i hvertfall hva angår dimensjoner. Fordi det er "bygget i høyden" ser ikke bilen så stor ut, men med sin lengde på 480 centimeter er den faktisk ikke langt fra Mercedes E-klasse. Koreaneren er en stor og rommelig bil og den har også et stort og rommelig bagasjerom, under en tradisjonell luke.

De fleste sedaner i mellomklassen er mindre; det gjelder både VW Passat (såvidt det er), Toyota Avensis, Opel Vectra og utgående Ford Mondeo - for å nevne noen. Som vi skal se i konklusjonen har imidlertid disse bilene en del argumenter for seg som Sonata mangler. Deriblant flere karosserivarianter og generelt en god del flere valgmuligheter når det gjelder utstyr.

Bra men begrenset utstyrsnivå

Testbilen var Sonata 2,0 CRDi GLS, og har en prislapp på 365.000 kroner med automatgir. Bilen koster i utgangspunktet 317.000 kroner, og leveres da med sekstrinns manuell girkasse som standard. Av standardutstyr kan nevnes: automatisk klimaanlegg, konstantfartsholder, elektronisk stabilitetsprogram - ESP (antiskrens) samt aktive hodestøtter. Tilgjengelig ekstrautstyr er begrenset; deriblant skinnseter, elektrisk justerbare seter og ryggesensor - men ikke noe avansert underholdnings/informasjonssystem eller navigasjon.

Bedre tilpassede motoriseringer

Den norske importøren tar ikke inn den heftigst motoriserte Sonataen - den har en 3,3-liters V6-motor på 235 hestekrefter. I utgangspunktet var kun en 2,4-liter på 161 hester tilgjengelig - det var den vi testet sist. Men nå fås både en 2,0 bensin og en 2,0 diesel. Det var sistnevnte motorisering, i kombinasjon med automatgir, vi tok for oss i denne testen.

Vi skal her ta en nærmere kikk på motoren, og på kjøreegenskapene.