TEST: Komfortabel småbil med mer plass

Sport Tourer er stasjonsvognutgaven av småbilen Clio. Vi har testet den med dieselmotor.

Sport Tourer er først og fremst litt romsligere enn vanlige Clio. Akselavstanden er beholdt, men overhenget bak har økt noe slik at bagasjeplassen har blitt større, samtidig som takhøyden i baksetet er økt en smule. Dermed følger Clio Sport Tourer samme oppskrift som konkurrentene Peugeot 207 SW og Skoda Fabia stasjonsvogn.

Én dieselmodell

Sport Tourer kommer med fire motorer, hvorav tre går på bensin. Effekttallene strekker seg fra 75 til 101 hester. Sistnevnte er en 1,1-liters turbomotor. Kun én dieselmotor er tilgjengelig, og det er denne vi har kjørt. Den yter beskjedne 68 hester og 160 newtonmeter. Mer om denne litt senere.

Komfortabel og sikker

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer

TEST: Komfortabel småbil med mer plass

  1. Store bilder
  2. Spesifikasjoner


Vanlige Clio er en komfortabel, sikker og relativt velkjørende småbil. Det samme gjelder for Sport Tourer. Kjøremessig vil du neppe merke store forskjellen. Så skiller det da også bare 20 kilo i egenvekt. Karakteristisk for Clio er den lange akselavstanden som faktisk er på høyde med en kompaktklassebil som Golf.

Dette gir en rolig og stabil gange. Samtidig gjør det også at Clio ikke er voldsomt sportslig. Den piler ikke inn i svingene så snart du viser minste antydning til å vri på rattet, men har i stedet en mer moden oppførsel, noe som kler bilens karakter for øvrig.

Dårlig styrefølelse

Men styringen er dessverre belemret med en annen svakhet, nemlig mangelen på evne til å fortelle om forhjulenes kontakt med underlaget. Det er vanskelig å kjenne hvor mye grep man har til rådighet. Det er ikke bare et problem for kjøregleden, men også den aktive sikkerheten, spesielt på potensielt glatte høst- og vinterveier.

Sikker oppførsel

Bakluken er relativt sterkt skrånende, slik at lasteplassen opp mot taket blir liten Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Kjøreegenskapene for øvrig er meget trygge, med en forutsigbar og middels understyrt opptreden. Ved provokasjon kommer hekken, men ikke noe mer eller bråere enn man må regne med. Dessuten er ESP-systemet ikke mulig å koble ut i over 50 kilometer i timen. Dessverre er ikke dette standard på alle utstyrsnivåer. Mer om dette nederst i saken.

Svært stillegående

De trygge kjøreegenskapene har ikke gått for mye på bekostning av fjæringskomforten. Oppsettet er passe stramt og matcher norske kjøreforhold bra. En vel så viktig komfortfaktor er den gode støyisoleringen. For Clio er nemlig svært stillegående for sin klasse. Det gjelder både vei-, vind- og motorstøy. Selv med 185 centimeter brede dekk, er det ikke mye man hører til dem på landeveien på asfalt av brukbar kvalitet.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Den lille firesylindrede dieselmotoren er ikke dårligere. For mens de fleste småbiler med dieselmotorer gjerne slipper inn en del motorstøy i kupeen, tør vi påstå at svært mange kunne kjørt denne bilen uten å merke hva slags drivstoff den går på. Selv i de laveste girene i bytrafikk må man tenke seg om før man kan svare.

Sterk nok

Så motoren er stillegående og kultivert, men er det ikke litt lite med 68 hester? Jo, det er ganske lite, men det fungerer forbausende bra. Selv om 0-100 tar hele 15,5 sekunder, savner man ikke krefter under normal kjøring på verken landevei eller motorvei. Det er klart at man ikke får noe stort kick av akselerasjonen, men den dekker de aller flestes praktiske behov.

Lav utveksling

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Det største problemet med den lille motoren er at man har sett seg nødt til å pare den med en relativt lavdrevet femtrinnskasse. Det betyr vel høyt turtall litt oppe i hastighet. I 100 kilometer i timen ligger motoren på omlag 2.400 omdreininger. Det betyr at det ellers svært så lave forbruket øker litt vel mye i hastigheter over 80 kilometer i timen.

Det offisielle forbrukstallet er 0,45 liter per mil. Det gir 120 gram CO2. Det er alltid vanskelig å forholde seg til sannhetsgehalten i både offisielle tall og digitale tall fra kjørecomputeren, men sistnevnte viste i alle fall at det skal være fullt mulig å holde seg rundt og til og med under de offisielle sifrene. Et negativt element på miljøsiden er at partikkelfilter ikke er tilgjengelig.

Trivelig førermiljø

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Innvendig er Clio Sport Tourer et greit sted å være. Kvalitetsfølelsen er ganske god og kjørestillingen fin til tross for manglende lengdejusteringsmuligheter av rattet. Bakseteplassen er grei nok, men ikke like stor som i plassmester og konkurrent Skoda Fabia stasjonsvogn.

Mot konkurrentene

Dette fører oss over på en konkurrentsammenligning. For med dieselmotor under panseret har Sport Tourer kun nevnte Fabia som konkurrent. Den lave effekten gjør nemlig dagens testbil langt billigere enn rimeligste utgave av Peugeot 207 SW, som har 90 hester. Dermed konsentrerer vi oss om Fabia.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Prisen på billigste dieseldrevne utgave av Clio Sport tourer er 177.000 kroner. Det er bare 3.000 mindre enn billigste Skoda Fabia stasjonsvogn. Og den har da to hestekrefter og en god del utstyr ekstra. I praksis må man opp på Expression utstyrsnivå for at sammenligningen skal bli brukbar. Da får du blant annet manuelt klimaanlegg, høydejusterbart førersete og elektrisk justerbare sidespeil. Da stiger prisen til 192.000. ESP er ikke standard før på Dynamique, til 201.000 kroner, men er tilgjengelig for 4.000 kroner på de lavere nivåene. Dette er uansett for dårlig.

Renaults fortrinn i forhold til Fabia er først og fremst lydkomfort. Spesielt motoren er for høylytt i Fabia. Øvrig lydkomfort og avfjæring er også hakket bedre i franskmannen, men spesielt på sistnevnte område er også Fabia ganske god.

Bra, men ikke førstevalg

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Alt i alt betyr dette at Fabia er et klart førstevalg for dem som er mest opptatt av plass for pengene. Den er også hakket morsommere å kjøre og har et gunstigere forhold mellom pris og utstyr. Det gjør at vi velger den. Men for deg som vil ha en mest mulig komfortabel reise til en rimelig pris, er Clio Sport Tourer absolutt et greit valg.

  • Store bilder ser du her.
  • Spesifikasjoner ser du her.