TEST: Komfort-SUV med diesel og automat

Vi har testet Opel Antara og konstaterer store fremskritt siden Opel Frontera. Men holder det i forhold til en særdeles offensiv konkurranse?

Siden første generasjon Toyota RAV4 dukket opp i 1994 har markedet for kompakte og mellomstore SUVer utviklet seg i et rivende og akselererende tempo. Segmentet har, med unntak av Land Rover Freelander, vært totalt dominert av asiatiske aktører. Det er derfor spennende å ta en nærmere titt på Opels tilskudd til folke-SUVenes verden.

Fraværende europeere

Mellomstore SUVer som kan få stor utbredelse har vist seg viktige for å bygge image for en del asiatiske bilmerker. X-trail for Nissan, Tucson og Santa Fe for Hyundai og Sportage og ikke minst Sorento for Kia er eksempler på det. De store europeiske bilprodusentene har ikke fulgt med på bølgen, og årsaken er etter vår mening at disse ikke har den samme tilgangen til det enorme nordamerikanske markedet som asiatene har, hvilket har hindret produksjon i stor skala i markedetsutviklingens tidlige fase.

Asiatisk likevel

Vis mer
Vis mer


Men nå er det europeiske markedet for slike biler mer enn modent nok, og europeerne har søkt etter løsnnger for å "være med på leken". Løsningen så langt har vist seg å være samarbeid med asiatiske partnere. Slik kan Peugeot og Citroën nå presentere SUVer produsert av Mitsubishi, Renault forbereder visstnok en Samsung-produsert SUV som bygger på Koleos-konseptet, og her har vi altså vår testbil Opel Antara, utviklet og produsert i samarbeid med koreanske ex-Daewoo som idag selger sine biler under merket Chevrolet hos oss. Antara er forøvrig Chevrolet Captivas søstermodell.

Etterfølger Frontera

Opel er altså tilbake på SUV-markedet etter tre års fravær. Merket har nemlig en viss tradisjon på området - på tidlig 90-tall hadde Opel både Frontera (kompakt/mellomklasse) og Monterey (stor) på markedet. Dengang var det samarbeid med Isuzu som hadde gjort det mulig å være til stede på dette markedet. Frontera avsluttet sin karrière i 2004.

I dag er det altså koreanske Chevrolet som er partner, og Antara er bygget på samme plattform som Captiva og de har samme akselavstand - 271 centimeter. I motsetning til Captiva som kan fås med tre seterader er imidlertid Antara en ren femseter. Dette på grunn av et stuttere bakparti - bakre overheng er 6 centimeter kortere. Antara har også en egen design som vi anser som ganske elegant og balansert. Linjeføringen generelt, den dynamisk utformede fronten og luftuttakene ved forskjermene bidrar til å gi Antara en ganske sporty "look".

Mellomklasse

Dette er allikevel ingen "kompakt" SUV som RAV4 eller Hyundai Tucson. Med sine 457 centimeter og 1,8 tonn ruver Antara i terrenget og befinner seg størrelsesmessig i selskap med biler som Hyundai Santa Fe, Mitsubishi Outlander og Honda CR-V. Premium-SUVene BMW X3 og Land Rover Freelander er også sammenlignbare når det gjelder dimensjoner.

4 og 6 sylindre

Vis mer


Den gjeveste Antaraen kommer med en V6-bensinmotor med 3,2 liter slagvolum og 227 hestekrefter. En 2,4-liters firesylindret bensinmotor er også tilgjengelig (140 hester). Når det gjelder diesel, som naturligvis vil stå for hoveddelen av salget av Antara, vil det til høsten komme en toliters motor som vil yte 127 hestekrefter og dermed kunne gi en lavere innstegspris. Per i dag er det imidlertid en 150-hesters versjon av toliteren som utgjør diesel-tilbudet for Antara. Den koster fra 449.000 kroner.

Testbilen i dag er en Antara 2,0 CDTI Cosmo med 150 hester og automatgir. Vi starter som vanlig med å se nærmere på motor, transmisjon og kjøreegenskaper.