TEST: Kia Sportage 2.0 CRDi

Forrige generasjon Kia Sportage solgte svært godt her i landet, ikke minst i varebil-utførelse. Nå er en ny, bedre og vakrere Sportage på banen.


De fleste bilkjennere vil være klar over at Hyundai har satset tungt på høye firehjulstrekkere, såkalte SUVer, de siste årene. Hyundai-kunder kan nå velge mellom tre ulike modeller - Terracan, Santa Fe og Tucson.

Faste DinSide-lesere vil også være klar over at sør-koreanske Hyundai eier landsmannen Kia, som også har markert seg på SUV-fronten. I 2003 kunne Kia presentere nykommeren Sorento, en relativt stor SUV i 400.000-500.000-kronersklassen.

Nå utvides altså modellsortimentet med en helt ny Sportage. Sportage går rett i clinch med de etablerte japanske firehjulstrekkerne i 300.000-kronersklassen - Honda CR-V, Nissan X-Trail og Toyota RAV4.

Mer lakk


Sportage er egentlig ikke en unik bil. Sportage deler nemlig de aller fleste komponenter med sin søstermodell - Hyundai Tucson. Likevel fremstår Sportage designmessig med en egen identitet. Den viktigste årsaken er at Sportage fra og med utstyrsnivå EX har lakkerte støtfangere og dørlister. Dette i motsetning til Tucson, som leveres med matt, sort plast.

All denne lakken bidrar til at Sportage fremstår som en mer eksklusiv bil enn sin røffere fetter. Selvsagt er svart plast å foretrekke for den som har tenkt å bruke bilen utenfor allfarvei, men all erfaring tilsier at denne type biler stort sett lever sine liv på offentlige veier.

Tøffere front


Men det er ikke bare den rundhåndede bruken av lakk som skiller de to søsknene. Vi synes også at Sportage kan skilte med en mer elegant front enn Tucson. Frontlyktene er trukket lengre opp på panseret, grillen har to horisontale ribber, tåkelyktene har en tøffere utforming og luftinntakene under disse er delt av lakkerte spiler.

Også bakfra fremstår Sportage som den tøffeste av de to, noe som blant annet skyldes de to rektangulære eksosrørene. I tillegg kan Sportage skilte med separate, bakre sidevinduer samt takskinne-innfesting som er forlenget helt ned til baklyktene.

Tre motorer

Nye Sportage er i likhet med Tucson tilgjenglig med tre motoralternativer - en 2,0-liter, en 2,5-liters V6-motor og en 2,0-liters dieselmotor. Vi testet sistnevnte med automatgir og i kombinasjon med de høyeste utstyrsnivået - EX Team Poiree. Les mer om dieselmotoren og kjøreegenskapene her.