TEST: Kia Sportage - luksusutgaven

Siden den kom, våren 2005, har Kia Sportage vært blant de mest praktiske og komfortable folke-SUVene. Nå har bilen i tillegg fått en skikkelig dieselmotor.

Vis mer


Sist gang vi testet Sportage var bilen utrustet med en 112-hesters dieselmotor og automatgir, noe som ble en treg affære. Nå er den gamle, svake og lite miljøvennlige EU3-motoren byttet ut med en helt ny og mye sprekere kraftkilde. Den nye dieselmotoren yter 140 hestekrefter og 305 Nm, noe som blant annet har medført at akselerasjonstiden har kommet ned i 12,0 sekunder til hundre.

Slutt på automatgir

Men innføringen av en ny dieselmotor betyr dessverre også at automatgir-alternativet nå er historie og at Sportage 2.0 16V CRDi heretter kun er tilgjengelig med manuell girkasse. Det samme gjelder søstermodellen Hyundai Tucson. Dermed er det i dag kun én personbil i prisklassen under 400.000 kroner som kan leveres med kombinasjonen firehjulsdrift, dieselmotor og automatgir; Land Rover Freelander.

Topphengslet bakluke

Vis mer


Kia Sportage er blant de beste bilene som så langt har kommet fra Korea. Bilen kan blant annet skilte med svært god bakseteplass og et praktisk lasterom. Til forskjell fra Honda CR-V og Toyota RAV4 har nemlig Sportage en topphengslet bakluke, noe som er langt mer praktisk enn den sidehengslede varianten. I tillegg kan bakruten åpnes separat, noe som er praktisk i sammenheng med innlasting av småting.

Velfungerende løsninger

Lasterommet er middels stort, men takket være smarte og velfungerende seteløsninger tar det ikke mange sekundene å frigjøre mer plass. De delte baksetene felles ned i gulvet med to grep - man trenger ikke en gang å felle ned hodestøttene. Ved behov kan i tillegg ryggen på fremre passasjersete felles ned, noe som gir mulighet for å frakte svært lange gjenstander. Sportage-lasterommet kjennetegnes også ved en rekke smarte handleposekroker og dobbel belysning. I tillegg er baksiden av bakseteryggene laget i robust materiale, slik at de ikke ødelegges ved inn- og utlasting av tunge og skarpe gjenstander.

Pent interiør

Vis mer


Sportage kan i tillegg skilte med et pent interiør, som fremstår som mer gjennomarbeidet og moderne enn interiørene vi kjenner fra Honda CR-V og Nissan X-Trail. Rattet kjennetegnes imidlertid ved at det ikke kan justeres i dybderetningen, noe som trekker ned. Det faktum at Sportage mangler integrert radio er også en svakhet. Dette betyr blant annet at radioen ikke kan justeres fra rattet, slik det kan i de fleste konkurrentene.

Fire utstyrsnivåer

Sportage kan leveres i fire utstyrsnivåer; LX, EX Basic, EX og EX Team Poiree (EXTP). LX er imidlertid svært ribbet og dermed etter vårt syn uinteressant. EX Basic er bedre utstyrt, men mangler blant annet lakkerte støtfangere. Vår erfaring er at Sportage tar seg mye bedre ut når støtfangerne er lakkert i bilens farve.

EX Basic har i tillegg et tristere interiør enn EX- og EXTP-variantene og vi velger derfor å konsentrere oss om de sistnevnte, som kan skilte med en rikholdig utstyrsliste.

Sportage EXTP: 400.000 kr

Vis mer


Sportage EX leveres nemlig blant annet med antiskrens-program (ESP), seks kollisjonsputer og elektronisk klimaanlegg med pollenfilter og automatisk aktivert resirkulering. I tillegg kommer alarm, fartsholder, automatisk nedblendbart bakspeil med digitalt kompass, skinntrukket ratt og girkule, kjørecomputer, tåkelykter og alufelger. Sportage EX kan også skilte med varmetråder under frontruteviskerne, elektriske vindusheiser rund baut samt toning av både bakrute og bakre sidevinduer. Kia Sportage 2.0 16V CRDi EX koster 390.000 kroner.

Hvis man legger til 10.000 kroner får man utstyrsnivå EXTP, som i tillegg inkluderer skinnseter og elektrisk betjent takluke.

Vi skal straks komme tilbake til utstyr og priser. Men først tar vi oss en kikk på den nye dieselmotoren, den manuelle sekstrinnskassen og bilens kjøreegenskaper.