TEST: Kia Rio LS

En bil som skryter at den er 11 centimeter lengre enn Golf og koster 30.000 kroner mindre i basisversjon, bør være en interessant utfordrer i klassen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Rimelige sørkoreanske biler har vært på det norske markedet en stund, uten at noen av dem har toppet salgsstatistikkene. Rio er nok en modell Kia-importøren håper skal endre dette. Virkemiddelet er pris.

Rio har utseende

Denne femdørs kombikupeen har fått sitt særpreg. Den ser sørkoreansk ut, men på en positiv måte. Den manglende tydelighet som har preget andre biler fra samme land mangler ikke hos Kia Rio. Den har en spiss, litt rar kileform og en markert form på sidevinduene. Dessverre har konstruktørene fortsatt med det typiske innsvinget under beskyttelseslisten på dørene. Det får Rio til å se ut som den har litt for stort karosseri på et litt for lite understell.

Og Opel

Ser man etter femdørs-kombier under 170.000 kroner finner man ”nye” bilmerker som Seat, Hyundai, Daewoo og Skoda. Og Opel Astra med 1,2-liters motor. Astraen er typisk for de mer etablerte merkenes billigste modeller. Høyere sikkerhetsnivå, men en så ”avgifts-pint” motor at den i praksis ikke vurderes som et alternativ. Men den duger godt som prislokkemiddel for å få potensielle kunder til Opel-butikkene.

Les om plass og komfort her.