Det er ikke lett å gi en familiefrakter et dynamisk utseende, men vi synes Peter Schreyers team har gjort en rimelig god jobb med nye Kia Carens. Den ser i hvertfall etter vår mening uendelig mye bedre ut enn forgjengeren. På kvalitetsfølelse og kjøreegenskaper har også Kia gjort store sprang fremover. Foto: Knut Moberg
Det er ikke lett å gi en familiefrakter et dynamisk utseende, men vi synes Peter Schreyers team har gjort en rimelig god jobb med nye Kia Carens. Den ser i hvertfall etter vår mening uendelig mye bedre ut enn forgjengeren. På kvalitetsfølelse og kjøreegenskaper har også Kia gjort store sprang fremover. Foto: Knut MobergVis mer

TEST: Kia Carens

MONACO (DinSide Motor): Kia lanserer ny familiefrakter og de skuffer ikke denne gangen heller.

Nye Kia Carens kommer til Norge før sommerferien, og vi har prøvekjørt den på varierte veier under vårlige forhold. Vi kan ikke si vi ble overrasket, for vi har vent oss til at Kia leverer varene når de kommer med noe nytt. Og våre høye forventninger ble innfridd.

Glem forgjengeren

Dette er en bil som skal kapre en helt ny kundegruppe, med helt nye argumenter. For hvem har vel beholdt forrige Kia Carens i minnet - bortsett fra de som fortsatt eier en? Under pressekonferansen ble vår kritikk av modellnavnet avfeid på en lett arrogant måte, men vi står på vårt:

Bilen burde fått et nytt navn som ville stått i stil til den totale fornyelsen. For det er det det dreier seg om.

Les mer om dette her: Kia Sportage - SÅ mye bedre!

Tukter europeerne

I denne bilklassen definerer funksjonen formen, men Kia har likevel greid å gi bilen en viss personalitet, synes vi. Foto: Knut Moberg Vis mer


Kia tilhører det mektige Hyundai-konsernet. Den koreanske industrigiganten er nå blitt verdens femte største bilprodusent, foran Ford, og produktutviklingen for begge merkene, Hyundai og Kia, har vært rivende de siste årene. Kia fremstår som et ganske uavhengig bilmerke på markedsførings- og distribusjonssiden, og har slått seg opp til å bli en seriøs og attraktiv aktør i det europeiske markedet.

I Norge har Kia-salget formelig eksplodert. I 2009 ble det solgt 631 biler av merket (markedsandel 0,6 prosent), mens i 2012 var tallet 5.026 biler! Det betyr 3,9 prosent markedsandel, og Kia-sjef Jan Petersen har enda høyere ambisjoner: Målsettingen for 2015 er å ha fem prosent av markedet, og være blant de åtte største merkene her i landet.

Overbevisende: Test av annen generasjon Kia cee'd

Eksteriør:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
I denne bilklassen definerer funksjonen formen, men Kia har likevel greid å gi bilen en viss personalitet, synes vi. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Det er ikke lett å gi en familiefrakter et dynamisk utseende, men vi synes Peter Schreyers team har gjort en rimelig god jobb med nye Kia Carens. Den ser i hvertfall etter vår mening uendelig mye bedre ut enn forgjengeren. På kvalitetsfølelse og kjøreegenskaper har også Kia gjort store sprang fremover. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Et hull å tette

De var inntil nylig de eneste som tilbød syv års garanti (begrenset til 150.000 km), nylig tatt igjen av sin "konsernfetter" Hyundai, som nå også tilbyr syv år, men med maks kjørelengde på 200.000 km.

Det som virkelig har fått fart i sakene er den målbevisste merkevarebyggingen konstruert rundt den mye mer dynamiske designretningen innført av ex-Audi-designsjef Peter Schreyer. Men etterhvert som modellspekteret er blitt mer fullstendig har én ting blitt klart: Det manglet et troverdig tilbud i fleksibilklassen, det vil si de relativt kompakte familiefrakterne, hvor man i dag finner for eksempel Opel Zafira Tourer, Peugeot 5008, Ford Grand C-Max, Toyota Verso og selvsagt "udødelige" VW Touran.

Ingen "kasse på hjul"

Nye Kia Carens er designet etter retningslinjer fra Peter Schreye,r og det synes. Likevel: Selv de beste designere sliter med å gi en familiefrakter en fasong som kan fremkalle entusiasme hos bilelskere - det er tross alt det praktiske som er i fokus.

Hos Kia har de derimot gjort så godt de kunne, og vi må si resultatet ikke er så verst. Sett forfra synes vi til og med bilen ser ganske dynamisk ut. De merkevaredefinerende strukne lyktene og "tigersnute"-oppsynet med den sekskantede grillen er på plass, og den lagvise inndelingen gir et bredere inntrykk.

Lavere og strukket

Carens er blitt lavere enn før, og er også lavere enn de fleste konkurrentene, hvilket gjør at den gir et litt mer sporty inntrykk enn de mer kasseformede blant konkurrentene. VW Touran er erke-eksempelet. For allikevel å bevare gode innvendige plassforhold, er hoftehøyden senket, mens akselavstanden er strukket ved å trekke førerplassen så langt frem som mulig i en såkalt "cab forward"-konfigurasjon.

Dimensjonene er som følger: Lengde: 452,5 centimeter, bredde: 180,5 centimeter, høyde: 161 centimeter (uten takreling) og akselavstand: 275 centimeter. Forgjengeren var en anelse lengre og bredere og den var fire centimeter høyere. Nykommeren med sin fem centimeter lengre akselavstand og endrede layout skal altså være minst like romslig.

Fleksibel og praktisk

GOD OPPLEVELSE: Kvalitetsinntrykket er bra, førermiljøet oversiktlig, og sittestillingen upåklagelig. Bra! Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Gode seter - dette er selvsagt høyeste utstyrsnivå, med ventilerte skinnseter. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Vi opplevde i hvert fall nye Carens som romslig og meget praktisk. Til Norge kommer den standard som sjuseter, selvsagt med en tredje seterad som hovedsaklig kan tjene som nødseter, eller for barn rett over barnestol-alder. Den består av to individuelle seter. Annen seterad består av tre like seter. Setene kan legges ned individuelt med et enkelt håndgrep og lastegulvet blir helt flatt. Også seteryggen på passasjersetet foran kan legges ned slik at man kan laste svært lange gjenstander.

Greit utstyrt

Utstyrsnivået må betegnes som bra. Carens kommer i utførelsene Classic, Comfort og Exclusive, og standard er eksempelvis syv seter, vidvinkelspeil for overvåking av baksetene, kjørecomputer, takrelinger, multifunksjonsratt og integrerte takrelinger. Faktisk er også varme i både første og annen seterad også standard, mens varme i rattet må man opp på annet utstyrsnivå for å få med.

Aktive sikkerhetssystemer er imidlertid noe begrenset i 2013, men inkluderer dog blant annet filskiftvarsler (LDWS), smart parkeringsassistanse (SPAS) og ryggekamera. Man kunne forventet at det også ble tilbudt en form for antikollisjonsvarsling eller -assistent slik stadig flere også blant de mer "folkelige" bilprodusentene tilbyr.

Se for øvrig utstyrsliste nederst i saken.

God å kjøre

TRIVELIG KJØRETUR: Vi opplevde nye Kia Carens som både komfortabel og velkjørende, med et behagelig lavt støynivå. Foto: Knut Moberg Vis mer


Det at bilen er lavere enn de fleste konkurrentene gjør også sitt til at den føles mer personbilaktig å kjøre, langt fra den "buss-følelsen" man gjerne fikk i tidligere tiders flerbruksbiler. Generelt fant vi at bilen var velkjørende, taklet svingene på veiene langs Côte d'Ázur riktig så selvsikkert og effektivt, mens den kunne vise til god stabilitet i kurver og på rettstrekningene.

Styringen forekom oss bedre enn mange av de vi har testet med elektrisk servo, men er likevel ganske ufølsom rundt midtpunktet. Med litt tilvenning oppdager man likevel at den er presis nok, og bilen er lettkjørt. Den litt kunstige styrefølelsen trekker altså likevel noe ned. Carens leveres for øvrig med såkalt FlexSteer som standard - med tre modi: Normal, Sport og Comfort.

To diesel, en bensin

Om motorene i Carens er det ikke så mye å si. De er relativt tidsriktige på denne siden av kommende EU6-krav, men vi vil nok se noen utvikling i fremtiden. Vi kjørte den med 1.7 CRDi-motoren, i versjonen med 136 hestekrefter og det fungerer meget bra. Den kan leveres både med manuell og automatisk girkasse, men dessverre sørger sistnevnte for en kraftig økning i forbruk og dermed utslipp, hvilket igjen vil utløse en god del sure avgiftskroner i tillegg.

Kia Rio er komfortabel og voksen

Pris?

Den endelige prislisten for Carens-rekken er dessverre ikke ferdig fremforhandlet mellom importør og produsent, men Kia Norge hevder at den vil bli "konkurransedyktig" i pris og vi får oppgitt et anslag på cirka 300.000 kroner som innstegspris.

Konklusjon:


Med Kia Carens har vi fått en ny og interessant aktør i fleksibilsegmentet. På betingelse av at prisene blir som vi er blitt forespeilet anser vi den som et av de beste kjøpene i klassen med den totalpakken som tilbys her - en velkjørende og praktisk familiebil som kombinerer gode egenskaper fra stasjonsvogn- og fleksibilsjangeren.

Testresultat

Kia Carens

Flott samspill form/funksjon, romslig, fleksibel og praktisk, lettkjørt, fin 1.7 dieselmotor på 136 hk, god kombinasjon komfort/kjøreegenskaper, god lyddemping

Noe vag styrefølelse, lite offensiv mht. sikkerhetsutstyr


Kia Carens - tekniske data (Tall med automat i parentes)
 1.7 CRDi 1151.7 CRDi 1361.6 GDI
DrivstoffDieselDieselBensin
GirkasseMan. 6Man. 6/Aut. 6Man. 6
Slagvolum1.685 ccm1.685 ccm1.591 ccm
Effekt115 hk136 hk135 hk
Dreiemoment260 Nm330 Nm165 Nm
ved o/min.1.500-2.7501.900 - 2.7504.850
0-100 km/t13,0 sek10,4 (12,0) sek11,3 sek
Toppfart181 km/t191 (186) km/t178 km/t
Forbruk - blandet0,47 l/mil0,48 (0,61) l/mil0,59 l/mil
CO2-utslipp124 g/km126 (159) g/km154 g/km
Lengde452,5 cm452,5 cm452,5 cm
Bredde180,5 cm180,5 cm180,5 cm
Høyde161 cm161 cm161 cm
Akselavstand275 cm275 cm275 cm
Egenvekt1506 kg1.516 (1.525) kg1.408 kg
Bagasjerom492/103 liter (VDA)492/103 liter (VDA)492/103 liter (VDA)


Utstyrsliste for Norge - Kia Carens

Classic
7-seter
Individuelle justerbare seter på 2. seterad
Radio/CD
4 El-vinduer
Oppvarmede seter foran og bak
Takrails
Multifunksjonsratt
Bluetooth
Fjernstyrt sentrallås

Comfort (mest solgte)
Oppvarmet ratt
16” alufelger
Regnsensor
Radio med trykkskjerm og ryggekamera
Parkeringssensorer F/B
Kjørecomputer
Integrerte solgardiner bak

Exclusive
Navigasjon
Skinnseter
Panoramasoltak
El-justerbare seter
Oppvarmede og avkjølte seter foran
Oppvarmede seter bak
LED lys F/B
Nøkkelfritt start/stopp system
Automatisk parkeringsassistent
Adaptive Xenonlys
Filskiftvarsler
Elektrisk håndbrekk
4,2” TFT-instrumentpanel