TEST: Jubelbilen BMW Z4 M Coupé

Er du usikker på hva som ligger i begrepet "kjøreglede"? Da bør du forsøke å få deg en kjøretur med en BMW Z4 M Coupé.

Vis mer
Vis mer


DinSide Motor har testet drøyt 800 biler og deltatt på flere hundre utenlands-lanseringer av nye bilmodeller. Mange av bilene vi har testet og prøvekjørt har vartet opp med både åtte, ti og tolv sylindere. Og flere av disse har kunnet skilte med både 300, 400 og 500 hestekrefter. Derfor er det ikke til å unngå at vi etter hvert blir både kresne og blaserte. Det betyr i neste omgang at en bil skal være ganske spesiell for at vi skal ende opp med uforbeholden beundring og hodestups forelskelse.

Overoppfyller høye forventninger

Men BMW Z4 M Coupé er nettopp en slik bil - en bil som skaper så mange og sterke positive følelser at man ender opp med en viss ærbødighet. Vi visste at Z4 M Coupé ville være rask - men ikke så rask. Vi regnet med at den skulle ha gode kjøreegenskaper - men ikke så gode. Vi forventet at lydopplevelsen skulle være minneverdig - men ikke så minneverdig. Kort og godt - M Coupé overoppfylte våre forventninger - til tross for at disse var svært høye.

Eksklusiv klubb

Vis mer


Vi skal snart fortelle mer om hvor fascinerende denne bilen er - og hvorfor den gjør et så stort inntrykk. Men første tar vi oss tid til noen setninger om hva slags bil dette egentlig er. Z4 M Coupé er nemlig noe så sjeldent som en toseters sportsbil med fast tak.

Selvsagt finnes det i dag et stort utbud av sportsbiler. Men det som kjennetegner det store flertallet av disse, er at de enten er toppløse og/eller firesetere. Riktignok er baksetene som regel ubrukelige, jamfør Porsche 911, men de er der.

Z4 M Coupé tilhører altså en eksklusiv liten liga, der flesteparten av kandidatene er supersportsbiler og kjennetegnes ved at de koster langt mer enn dagens testkandidat (960.000 kroner).

Kun to motorer

Vis mer


Som de fleste bilinteresserte er klar over, er Z4 Coupé en variant av BMW Z4 Roadster. Sistnevnte er en toppløs toseter (roadster) som overtok etter BMW Z3 i 2003. Men i ettertid har altså BMW laget en kupé-versjon; Z4 Coupé. Z4 Coupé ble lansert i sommer og leveres i motsetning til roadster-utgaven kun med to motorer; 3.0Si (265 hk) og M Coupé (343 hk). Roadster-utgaven leveres i tillegg som 2.0i (150 hk), 2.5i (177 hk) og 2.5Si (218 hk).

Cayman og TT

Hvorfor har BMW laget en kupé-utgave av Z4? Jo, det ene stikkordet er Cayman, som er Porsches nye midtmotoriserte sportsbil. Cayman er en videreutvikling av - og et alternativ til - roadsteren Porsche Boxster. Det var heller ingen stor hemmelighet at Audi i år ville lansere en ny TT. Riktignok er også andre generasjon TT en fireseter - i motsetning til toseterne Cayman og Z4 Coupé. Men TT-historien har vist at det er et marked for lukkede sportsbiler i dette prissegmentet - et marked som BMW har gitt Z4 Coupé i oppdrag å forsyne seg av.

Stoff- versus ståltak

Vis mer


Det er sannsynligvis også et poeng at Z4 Roadster har stofftak, i motsetning til Mercedes-Benz SLK. Ståltak-roadstere er i mye større grad egnet som helårsbiler enn roadstere med duk. Hadde Z4 er det ikke sikkert BMW hadde valgt å bruke store summer på å utvikle en kupé-versjon av bilen.

Men nå er altså BMW Z4 M Coupé på plass - heldigvis. For dette er en av de mest inspirerende bilene vi noensinne har rattet. Har kan du lese mer om hva som gjør denne bilen så spesiell.