TEST: Jeep Grand Cherokee Overland

Siste generasjon Grand Cherokee overbeviser fortsatt i sitt tredje år. Standardutrustningen er særdeles omfattende.

Jeep Grand Cherokee kom i sin nåværende utførelse i 2005, dengang produsenten var en del av DaimlerChrysler-konsernet og dermed samarbeidspartner med Mercedes-Benz. Vi testet bilen den gangen, for øvrig med den samme motoren som sitter i dagens testbil. Dette er derfor på en måte en oppdatering i forbindelse med at omgivelser og konkurransesituasjon har endret seg en god del siden da.

Luksus-Jeep

At bilen var - og er - en ekte Jeep hersker det ingen tvil om, samtidig som den har fått nyte godt av en sprek og kraftig dieselmotorisering som er utviklet nettopp av Mercedes. I Overland-utførelsen som nå er den eneste som står på Chrysler-Jeeps norske prisliste har bilen også en grad av raffinement og et utstyrsnivå som gir den preg av luksus-SUV, noe som reflekteres i prisen.

Variert modell-utvalg

Interiøret vitner om premium-ambisjoner men her ligger tyskerne et stykke foran. Vis mer

TEST: Jeep Grand Cherokee Overland

  1. Store bilder!
  2. Pris og spesifikasjoner


Siden siste generasjon Grand Cherokee ble lansert har nemlig merket Jeep for øvrig fått en adskillig mer folkelig vri med de nye modellene Compass og Patriot som, med hver sine atributter, konkurrerer i den populære kompakt-SUV-klassen. Dette har gitt Jeep en mye større grad av suksess i Norge med personbilsalg på flere hundre snarere enn noen titalls i året. Samtidig flankeres Grand Cherokee av den litt større og noe røffere modellen Commander, som særlig selges som varebil. Ved siden av de fire nevnte modellene finnes den seneste utgaven av "ur-Jeepen", Wrangler unlimited - nå både med to og fire dører.

Jeep i medvind

Som Land Rover er Jeep altså en rendyrket SUV/terrengbil-spesialist. Og mens Land Rover i 2006 var mer enn ti ganger så store som Jeep i Norge på personbilsiden målt etter antall nyregistrerte biler, var Jeep i fjor like store, og hadde etter to måneder av 2008 registrert nesten dobbelt så mange nye biler som rivalen fra England.

Stor SUV

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Grand Cherokee er en stor bil uten å nå de voldsomme dimensjonene til en Audi Q7 eller en Mercedes GL. Med en lengde på 475 centimeter, en bredde på 187 og en høyde på 174 centimeter ruver den i terrenget, men får plass i en garasje av vanlig størrelse - som en Range Rover Sport, en Volvo XC90, en BMW X5 eller en Mercedes ML. Som vi skal komme tilbake til er nettopp disse bilene Grand Cherokees mest direkte konkurrenter.

Ingen plasskonge

Grand Cherokee har til felles med Audi Q7 og Range Rover Sport å ha en temmelig dårlig plassutnyttelse i forhold til de ytre dimensjoner, selv om den riktignok er bedre enn de to nevnte konkurrenter på dette feltet. Fører og forsetepassasjer har det greit selv om de vil merke at takhøyden er noe begrenset - dette særlig i og med at det elektrisk drevne soltaket er standard. Dette har delvis med design å gjøre; bilens spenstige profil er oppnådd tross høy bakkeklaring ved at takhøyden er redusert, på samme måte som Range Rover Sport. På bakseteplassene føles det trangt for voksne - ikke fordi man sitter for nær forsetene, men fordi sitteputene er lavt plassert så man får en noe ubekvem sitteposisjon. Bagasjerommet er heller ikke overveldende; det er grunt og har en høy last
ehøyde. Derimot er det lett utnyttbart og meget anvendelig.

Relativt luksuriøst

Jeep Grand Cherokee Overland posisjoneres som en luksus-SUV, og det synes når man setter seg inn i bilen. Det overveldende utstyrsnivået skal vi komme tilbake til lenger ned; det er særlig det oversiktlige og tilsynelatende luksuriøse førermiljøet som slår en i første omgang. Ved nærmere ettersyn og særlig befølelse viser det seg at materialkvalitet og generell premium-følelse står noe tilbake for det de tyske konkurrentene kan varte opp med - her ligger både Audi, BMW og Mercedes en klasse over mens Range Rovers britisk-inspirerte følelse av klasse er noe for seg selv. Når det gjelder kjørekomfort og lydnivå er Grand Cherokee på høyt nivå selv om et stivt fjæringsoppsett gjør at man merker ujevnheter i noe større grad enn de mest komfortable - som eksempelvis Range Rover.

Kraftfull dieselmotor

Grand Cherokee er utstyrt med en fin, kultivert og kraftfull motor fra Mercedes. Med et slagvolum på tre liter yter den 218 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 510 newtonmeter tilgjengelig fra lave 1.600 omdreininger opp til 2.000. Bilen er tung - over 2,1 tonn egenvekt, men det er ikke unormalt i denne kategorien. Bilen er rask og gjør unna 0-100 på 9 sekunder tross en makelig automatgirkasse. Men det er særlig følelsen av tilgjengelig kraft og det fine skyvet fra lave turtall som gjør denne SUVen ekstremt kjørbar. Over 4.000 o/min. er det imidlertid ikke mer å hente. Motoren er dessuten meget stillegående og man slipper både knatring og vibrasjoner. Alt dette bidrar til å heve Jeepen mot premium-klassen.

Automat og lavgir

Vis mer


Som vi har kommentert tidligere har Grand Cherokee en femtrinns automatkasse koblet til denne motoren mens Mercedes har en kvikkere og generelt syv-trinns kasse i sin ML. Girkassen har myke og komfortable skift men oppleves som relativt treg og nølende, noe som til en viss grad reduserer kvaliteten på kjøreopplevelsen før man venner seg til den og avpasser kjørestilen for å utnytte motorkarakteristikken best mulig med de begrensninger girkassen gir.

Som den terrengbilen den er har Jeepen naturligvis firehjulsdrift med mulighet for redusert utveksling. Det såkalte Quadra Drive-systemet, av annen generasjon, har elektronisk styring av differensialene både foran, bak og i midten og midtdifferensialen kan låses. Vi har testet bilen i en meget krevende terrengløype, og det er ingen tvil om at Grand Cherokee er en av de virkelige terrengmesterne på markedet. Godt hjulpet av en solid bakkeklaring kommer den seg frem der de fleste luksus-SUVene etterhvert vil komme til kort.

Gode kjøreegenskaper

Vis mer


Grand Cherokee har det man kan karakterisere som "europeiske" kjøreegenskaper, men den forblir som nevnt komfortabel tross et relativt stivt opsett. Høy bakkeklaring og lange fjæringsveier gir seg ikke i stor grad utslag i krenging og dykking, og selv krappe svinger kan tas i overraskende høyt tempo. Det er ved panikkbremsing at kombinasjonen høy vekt og lange fjæringsveier merkes best, men - som vi kommenterte sist vi testet bilen - snarere enn å dykke føles det som om bilen kryper sammen på en betryggende måte. Det er imidlertid ikke til å unngå at lastvekselreaksjoner gjør seg bemerket ved raske retningsendringer, noe som ikke kan unngås med denne typen bil.

Fabelaktig utstyrsnivå - høy pris

Vis mer


Som vi nevnte innledningsvis begrenser tilbudet når det gjelder Grand Cherokee seg til å gjelde 3.0 CRD Overland, og bilen koster ikke langt fra en million; helt nøyaktig 953.000 kroner netto. Men da er også alt tilgjengelig utstyr standard. Dette innbefatter blant annet et velklingende lydanlegg fra Boston Acoustics, harddiskbasert multimediasystem med navigasjon og trykkfølsom fargeskjerm, parkeringsassistent med ryggekamera, skinninteriør, el-justerbare seter foran, elektrisk soltak, automatisk to-soners klimaanlegg, xenon hovedlys og alarm...

BMW, Audi, Mercedes?

Vis mer


Dette er et utstyrsnivå som konkurrentene vil måtte plusse på minst både et og to hundre tusen kroner for å matche. Dette gjelder i særlig grad BMW X5 3.0d (235 hk/520 Nm), som koster fra 885.000 kroner men som lett vil bikke en million for å nærme seg Grand Cherokees utstyrsnivå. BMW ligger derimot langt foran både når det gjelder premium-appell og kjøreglede og er etter vår mening klasseledende i denne kategorien, men den er da heller ingen terrengbil slik Grand Cherokee er.

I samme kategori finner vi Audi Q7 3.0 TDI (240 hk/550 Nm) og Mercedes ML 320 CDI (224 hk/510 Nm). Førstnevnte ruver og er en ren luksus-SUV som gir premium-følelse men er langt fra off-road filosofien som Grand Cherokee representerer. I likhet med den adskillig mer sportslige Porsche Cayenne er Q7 typisk en bil med høy - men motebetinget - "Show-Off"-faktor. Og ikke stort mer. Mercedes ML, derimot, er en urban SUV med et mer "etablert" image som har egenskaper som muliggjør mer sporty bruk av den for de som måtte ønske det. Den kan til og med skaffes med "terreng-pakke". Audien koster fra 952.000 kroner, Mercedesen fra 948.000. Begge blir mye dyrere med tilsvarende utstyrsnivå, men gir mer kvalitetsfølelse og har bedre og kvikkere kjøreegenskaper - på veien.

Vis mer


Alle disse bilene er spreke SUVer. Fra 0 til 100 bruker Grand Cherokee bare ni sekunder, som vi har sett, men Mercedes ML gjør øvelsen på 8,6 sekunder, Audi Q7 på 8,5 mens BMW X5 er kjappest med sine 8,3 sekunder.

Terrengmestere

I praksis er dette forskjeller som ikke betyr stort, og det burde da heller ikke være hovedkriteriet når man velger bil i denne klassen. Spørsmålet er kanskje om ikke Grand Cherokee er i en mer "back to basics"-kategori - hvor man finner biler som Range Rover/Range Rover Sport og Toyota Land Cruiser.

Problemet er at vår testbil ikke har noen direkte konkurrent hos noen av disse to, men faller mellom to stoler. Det Jeep, Toyota og Range Rover har til felles er at de er skikkelige terrengbiler som også kan brukes på landeveien. Range Rover Sport er nærmeste rival. Med sin 2.7 V6 biturbo-diesel på 190 hester koster den fra 980.000 kroner og byr på noe mer premium-følelse. Det hjelper imidlertid lite når den er så mye tyngre, så mye tregere og ikke engang gir mer plass, komfort eller kjøreegenskaper. For å oppnå nærmest tilsvarende ytelser må man opp i V8-utgaven og selv ikke da blir Grand Cherokee frakjørt - Range Rover Sport TDV8 gjør 0-100 på 9,2 sekunder - men Jeepen fremstår som mye rimeligere - Range Rover Sport TDV8 koster fra 1.3 millioner kroner...

Toyota Land Cruiser er ingen mote-bil som Range Rover Sport, men den kommer også i en rimeligere (fra 777.000 kroner) - men adskillig tregere utgave (3.0 D-4D, 166 hk/ 0-100: 11,2 sek) og en dyrere (fra 1,3 mill. kroner) men kjappere versjon (V8, 265 hk / 0-100: 8,2 sek.) Grand Cherokee har bedre kjøreegenskaper på vei enn begge de nevnte konkurrentene.

Outsidere

Vis mer


Vi må nesten nevne Volvo XC90 før vi konkluderer. XC90 D5 med 185 kraftige diesel-hester er riktignok langt fra så sprek som Grand Cherokee. Den er ikke beregnet for terrengbruk, og den koster fra 833.000 kroner - hvilket i praksis betyr at den blir dyrere med sammenlignbart utstyrsnivå. Men i likhet med BMW X5 og Audi Q7 er det mulig å få en tredje seterad.

Aller sist - Lexus RX 400h som ikke har dieselmotor men er drevet av en kombinasjon av bensinmotor og to elektromotorer - og dermed gir en drivstofføkonomi på minst like bra nivå. For den som vil ha en offroader er det intet alternativ, men som SUV "utenfor allfarvei" men hovedsaklig for bruk på vei er den absolutt interessant. Og miljøalibiet er i orden - enn så lenge. Lexus RX 400h: 211 hk, 0-100 på 7,6 sekunder (!), CO2-utslipp på 192 g/km mot 272 for Grand Cherokee. Pris - for en temmelig velutstyrt Lexus: 833.000 kroner.

Konklusjon

En Jeep er og blir en Jeep. Den har mye til felles med mange av de nevnte konkurrentene, men det spesielle med denne bilen er at den er en real terrenggående bil som er relativt lettbent og lettkjørt på vei. Den befinner seg dermed på en måte midtveis mellom tyske premium-SUVer og britiske eller japanske erke-terrengbiler. Et kompromiss som vi synes er tiltrekkende - men det nødvendige budsjettet faller tungt for hjertet selv om vi får alt det det er "kjekt å ha" på kjøpet. Altså en bil for kjennere, men særs vel bemidlede sådanne.

  • Se store bilder her!
  • Her finner du mer Jeep-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder