TEST: Jeep Cherokee 2.8 CRD Renegade

I fjor fikk Jeep Cherokee tilbake sitt klassiske utseende. Det er runde hovedlys og høye vertikale ribber i grillen som bringer tankene tilbake til urjeepen som ble lansert under andre verdenskrig.

TEST: Jeep Cherokee 2.8 CRD Renegade

  1. Store bilder
  2. Tekniske data
  3. Ut på tur!


Jeep Cherokee 2.8 CRD Renegade forteller mye om bilen vi har kjørt. Den har en dieselmotor på 2,8 liter og Renegade utførselsen har blant annet ekstra beskyttelse under bilen, lys på taket, bredere skjermer og sorte ruter bak B-stolpen. Cherokee har dessverre ikke som sin storebror Grand Cherokee fått dieselmotor fra Mercedes. Grand Cherokee har den samme femsylindrede dieselmotoren som vi finner i Mercedes-modellene som heter 270 CDI. Den er som kjent både sterk og sprek.

Ukjent opphav

Cherokee har en amerikansk motor som vi ikke kjenner opphavet til. Ikke vet vi om vil det heller. Vi ville heller hatt 150 hesteren som de i Stuttgart kaller 220 CDI. Fireren i Cherokee 2.8 CRD er ikke helt med på notene når den nesten to tonn tunge Jeepen skal forflyttes. Den er også i høyeste grad med på å gjøre at testbilen koster for mye. En 2,2-liters motor ville gjort bilen cirka 45.000 kroner billigere i Norge.

Vi har kjørt den. Er den verdt pengene? Svaret finner du her.