Vis mer

TEST: Japansk luksuskab

Konkurransen er hard fra svært etablerte aktører i segmentet. Vil dette fungere?

Når man fra før har biler som Mercedes CLK (snart E-klasse kabriolet), BMW 3-serie og Audi A5 kabriolet, blir det trangt for enda en til. Lexus gjør som de pleier, og satser på eleganse og komfort. Det er det de er best på, og selv på ruskete veier er denne bilen lun og behagelig. Det er også åpenbart at det er det amerikanske markedet som har vært viktig under utvikling av IS 250C, og det er også der hvor volumet vil ligge.

Forskjeller

Det er noen ting man trenger å ta stilling til når man ser etter kabriolet i denne klassen. Skal man ha metalltak eller kalesje, bak-, for- eller firehjulsdrift og diesel- eller bensinmotor.

Det finnes nemlig en god del valgmuligheter, og foreløpig er det BMW og Lexus som har gått for metalltak. Begge har valgt et tredelt tak som i seg selv er bra for komfort og gode egenskaper året rundt. Spionbildene av E-klasse kabriolet avslører at Mercedes får kalesje i likhet med Audi A5. Fordelen med kalesje er at den har en lettere mekanisme, og at den tar betydelig mindre plass når den ligger nede. Vi mener at dagens kalesjer på disse bilene er så bra at det ikke er åpenbart at det er metalltak man skal gå for. For eksempel kan taket åpnes i fart på Audi A5. Totalt sett må takløsning bli en smakssak.

Slik virker taket

MVI_3472 (avi 41 244 kB)

(På grunn av finanskrise har vi her tatt i bruk barn på redaksjonen. Vedkommede fikk ikke lønn, men rikelig med iskrem. Vi sitter også igjen med det inntrykket av at dette var svært gøy, og at vedkommede likte arbeidsoppgavene veldig godt!)

Motor og drift

Motormessig kommer kabrioleter med med mange typer motorer. Nå tilbys store deler av motorprogrammet fra sedan og stasjonsvogn også i kabriolet. Det betyr at det er en rekke motorer å velge i blant de tyske merkene. Helt i fra normale 1,8-litere og helt til V8.

Audi kjører med forhjulsdrift på alt bortsett fra de største motorene som også tilbys med firehjulsdrift. BMW holder seg utelukkende til bakhjulsdrift. Lexus er også trofast mot bakhjulsdriften. Dette er viktig og gir en annen følelse enn forhjulsdrift.

Smalt

Motormessig blir det enkelt i Lexus-sammenheng. Det finnes bare én. Det er ikke nok og vil begrense salget her hjemme betydelig. I tillegg er det en motortype som har havnet litt i unåde her hjemme, nemlig V6 bensinmotor. Det er ikke noe galt med den egentlig, men det går for sakte i forhold til hva det koster. Denne bilen koster drøyt 800.000 kroner (voldsomt utstyrsnivå med alt mulig), men som likevel gjør den svært tungsolgt.

Det finnes en motor til i IS kabriolet, men det ser ut som den kun finnes i USA. Det er den samme motoren som sitter i sedanen, en V6 bensinnmotor med drøyt 300 hestekrefter.

Må brukes

IS 250C er utstyrt med en selvpustende V6-er med 208 hestekrefter. I utgangspunktet høres dette ut som en ganske frisk sak, men i mangel av overlading har den ikke mer enn 252 newtonmeter som ikke dukker opp før på 4.800 omdreininger i minuttet. Denne motoren er veldig "snill" på lave turtall, og vil ikke dra på før man kommer godt opp i turtall. Skal man oppleve noe særlig fartsfølelse, er det bare å velge manuelt girprogram og holde gassen i bunn.

Rett skal være rett. Når motoren får lange ut virker den friskere, men det trekkevnen er litt lite tilgjengelig. Med tanke på hva den koster må vi være litt strenge her. 0 til 100 går på 9 sekunder, og noe av grunnen til at de ikke blir bedre, er at bilen veier 1.750 kilo.

Automatkassa gjør en fin jobb og er komfortabelt satt opp. Det flyter avgårde og sjaltingene er nesten umerkelige.


Komfort

Lexus har peiling på dette med komfort og lar med glede komfortelementet overstyre andre egenskaper. I sum blir dette med andre ord en bil som kompromissløst "koser" med deg, og selv med taket nede sitter man lunt og godt (sommeren var liksom over når vi kjørte denne bilen).

Fjæringskomforten er også suveren, og dårlige veier er noe denne bilen håndterer enkelt. Det flyter avgårde og harde slag skal det mye til å frembringe.

Fin takløsning

Taket er helautomatisk og reklamerer med at det er det raskeste. Det vet ikke vi, men det tar rundt 20 sekunder før det er av. Det er ikke så ille, og det oppleves som raskt. Det er mange fordeler med metalltak, men nå kommer vi til en av ulempene. Taket tar nemlig veldig stor plass når det ligger i bagasjerommet. Plassen bak når taket er nede er ikke helt brevsprekk, men det er ikke langt unna. Her vil en kabriolet med stofftakk ofte være mye bedre. Med taket på og sikkerhetsdekselet klappet vekk, er plassen bak på nivå med en sedan.

Pris

Vi har nevnt noe innledningsvis om at prisen er høy. Det blir slik når en og samme bil er både innstegs- og toppmodell. Nå finnes den i flere utstyrsnivåer og prisen spenner på den måten fra 725.000 til 804.000 kroner. Testbilen hadde alt utstyr og kostet 804.000 kroner.

IS 250C er godt utstyrt og basismodellen har 18-tommers lettmetallfelger, skinninteriør og el-justering på setene, harddiskbasert multimedia og navigasjon, tosoners klimaanlegg med automatisk tilpassing åpen/lukket, parkeringssensorer foran og bak og fartsholder. I Norge presenteres den i to utstyrsvarianter til: Executive (725.000 kroner) og Luxury (770.000 kroner). Sistnevnte har da i tillegg blant annet et Mark Levinson lydanlegg og DVD-veksler, svingbare Bi-Xenon lykter, ventilerte og perforerte skinnseter.

Man får med andre ord mye utstyr og luksus og det er en nytelse å kjøre denne bilen, men det er på ingen måte noen selvfølge at det er denne man skal kjøpe. Vi vil på sterkeste anbefale å prøve andre kabrioleter også. Kanskje til og med vente til Mercedesen er på plass. Den kommer snart.