TEST: Jaguar XKR: Et hissig rovdyr

I fjor gledet vi oss over Jaguars nye og moderne sportskupé XK. Nå er turen kommet til den villere utgaven XKR med kompressor og 420 hester. Tut og kjør!

Det er snaut ett år siden vi testet den lovende og fornyende Jaguar XK 4,2. Vi titulerte dengang artikkelen litt flåsete "Ikke for menn med hatt" - og fikk svar på tiltale fra en leser med vedlagt foto av en ungdommelig - om enn ikke helt ung - herremann med en elegant og dyrt utseende hatt, som forsåvidt godt kunne defineres inn i kundegruppen.

Grand Tourer

Det dreier seg nemlig om sportslighet og eleganse kombinert - og for Porsche-entusiaster konkluderte vi med at denne bilen havner på siden av deres kjerneverdier. Vi kan like godt si det med det samme: Det gjelder også for XK med V8 kompressor - altså vår testbil XKR. Dette er nemlig en ekte Grand Tourer av det 21. århundre - en oppdatert versjon av legendariske luksuskupéer fra forrige århundre.

Vis mer


For de som vil vite mer om bilens bakgrunn samt plass- og komfortforhold om bord, henviser vi til den fullstendige testen av Jaguar XK V8 4,2 – se lenke etter konklusjonskapitelet. Dette er en oppfølgingstest og går hovedsaklig på det XKR blir tilført med de økte ytelsene.

Moderne klassiker

For de som har hastverk minner vi om at vi omtalte bilen for første gang for to og et halvt år siden, den gang som konseptbil kalt Advanced Lightweight Coupe. Som produksjonsbil entret den markedet i fjor og dukket opp som både kupé og kabriolet. Designen er umiskjennelig Jaguar men samtidig fri for krampaktige retro-tendenser – i motsetning til forgjengeren kan denne umulig fremstå som gammeldags i formgivningen i dag. Dette er etter vår mening en ekte moderne klassiker.

Svikter ikke

Vis mer


Den er på samme tid den direkte etterfølgeren til forrige generasjon XK8/XKR og en total fornyelse av konseptet. Bilen er blitt større, men lettere og har integrert lettvektsteknologiene fra konseptet. For øvrig er bilen modernisert på alle måter og har i tillegg etter vår mening fornyet Jaguars designspråk uten å svikte dets røtter.

XK-serien er tilgjengelig som kupé og kabriolet, og den fås altså nå i en kompressormatet variant med en del eksklusive og sportslige designdetaljer. ”Basis-modellen” XK 4,2 V8 coupé koster 1.286.000 kroner mens ”toppversjonen” XKR Convertible (kabriolet) kommer på 1.745.000 kroner. Vår testbil, XKR kupé, koster 1.672.000 kroner.

Jaguar XKR er en høy-ytelsesversjon av XK; den tar basis i den samme V8-motoren men tyner ytterligere 118 hestekrefter ut av den. Hva det betyr i praksis kan du lese om her.