TEST: Jaguar XJR 4.2 V8

Vi tror det meste av det Jaguar-folk vil ha er på plass. I tillegg har den fått på plass saker og ting som også en hel del andre folk faller for.


Luksusbilfølelsen er i stor grad til stede. Størrelsen på XJR er i høyeste grad med på det. Den er tross alt over fem meter lang. De som kjenner Jaguar fra før finner også de fire runde frontlyktene som er starten på fire store pølser som ruver oppover panseret. Også i interiøret kjenner man seg igjen. Det mest typiske er sjaltegaten til girpsaken som beveger seg i en J-gate.

Lettest

XJR veier ikke mer enn 1.659 kilo. Det er desidert minst i klassen. En BMW 745i veier 1.870 kilo, en Audi A8 4.2 veier 1.780 kilo og en Mercedes S500 veier 1.855 kilo. Med den meget patente V8-motoren vi har kjørt, resulterer det i både gode ytelser og fine kjøreegenskaper. 0 til 100 kilometer i timen freses unna på 5,3 sekunder og det er ingen av konkurentene som klarer å holde følge med dette. Skal du slå denne tiden er vi på vei ned en bilklasse til Mercedes E 55 AMG og Audi RS6. Da ligger tiden rett under 5 sekunder.

Billigst

Det er ingen biler med 400 hestekrefter som er direkte billig i Norge, men Jaguar XJR er med snaue 1,4 millioner desidert billigst i klassen hvis du regner om til antall tusenlapper per hestekraft. Du får ikke tilsvarende luksus og gampemotor hos noe annet merke til denne prisen. Hovedkonkurrentene som er nevnt over har 70 til 100 hestekrefter mindre og koster omtrent det samme.

Les mer om den heftige Jaguar-motoren her.