TEST: Jaguar X-type 2.5 Sport

Jaguar har blitt billig. Ikke så å forstå at du vil finne en på hvert et gatehjørne, men utvilsomt oppnåelig for et bredere lag av folket.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Jaguar har alltid hatt en eksklusiv portefølje. Den vakre – og sportslige – XK8, den luksuriøse XJ-serien og den dyre – men i våre øyne ikke spesielt vellykkede – S-type. Og ser man på historikken fra dette engelske nobelmerket er det enda tydeligere at Jaguar ikke skulle være for folk flest.

X-type er heller ikke det. Likevel gjør inngangsprisen på 535.000 kroner det lettere for et bredere lag av befolkningen å krysse dørstokken inn til Jaguar sin eneste forhandler i Norge.

Deler fra Ford Mondeo

Med X-type skal Jaguar nemlig henvende seg til de som vanligvis velger BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-klasse, Audi A4 og Volvo S60. Jaguar X-type skal bli en volummodell. Derfor bygges Jaguar X-type på samme plattform som Ford Mondeo, og motoren i X-type 2,5 har også Ford Mondeo aner.

Stilfull og grasiøs

Det er likevel lite som minner om Mondeo i Jaguar X-type. Følelsen av luksus er overveldende og fra utsiden er X-type umiskjennelig en Jaguar – elegant, stilfull og grasiøs. Derfor overrasker X-type når vi tar den med ut i trafikken – men det kan du lese mer om i kapittelet Plass og Komfort.