TEST: Jaguar X-type 2,2d - stilig muskelbunt

Det vakte oppsikt den gang Jaguar lanserte sin første dieselmodell for over tre år siden. Mange ble imidlertid positivt overrasket over hvor bra en momentsterk toliter passet til X-type - deriblant vi på DinSide. Nå har vi testet nivået ovenfor: 2,2 d sport stasjonsvogn. Vi er svært fjernt fra engelsk Gentleman-klubb.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Jaguars minstemann begynner å dra på årene, og X-type får stadig færre norske kunder - til og med september i år ble 24 eksemplarer nyregistrert i Norge hvorav 19 med dieselmotor. (39 biler ble bruktimportert). Under samme periode fikk Jaguar faktisk registrert 25 eksemplarer av luksuskupéen XK. Siden bilen kom på markedet er i overkant av 500 nordmenn blitt eiere av en X-type hvorav 184 ved bruktimport.

Eksklusiv og moden

Det dreier seg altså om en bil som er eksklusiv i praksis - Jaguar-navnet har nok noe med det å gjøre. At en så kompetent og velkjørende mellomklassebil som er å få kjøpt fra 371.000 kroner selger så dårlig tror vi henger sammen med merkenavnet. Merket er bilens fiende mens bilen er merkets fiende. (Kunder av denne typen bil kjøper ikke Jaguar mens kunder av Jaguar ikke kjøper denne typen bil).

X-type er i moden alder og har nå et relativt enkelt modellprogram: to dieselmotorer (2,0 - 131 hk og 2,2 - 155 hk), og to bensinmotorer (2,5 V6 - 194 hk og 3,0 V6 - 231 hk). Selv om diesel nå er blitt stuerent hos Jaguar er det bensin som er og blir nobelt: V6- motorer og firehjulsdrift er forbeholdt Otto-motoriserte X-type.
Fra-prisene starter på 371.000 kroner for 2,0 diesel sedan og strekker seg til 667.000 kroner for 3,0 V6 Estate 4x4. Rimeligste utstyrsnivå heter Classic mens Executive og Sport skal appelere til de mer eller mindre dynamisk anlagte kundene som ønsker en mer eksklusiv utførelse. Testbilen vår, med 2,2 diesel på 155 hester, var en "Sport".

Sport-utførelse

Vis mer


Her er vi langt unna den tradisjonelle Jaguar-stilen med treverk, skinn, krom og varm salong-atmosfære. Hverken stasjonsvogn eller diesel er noe man tradisjonelt fobinder med Jaguar - derimot er (bil)sport en ikke uvesentlig del av arven ved siden av det eksklusivt luksuriøse. Sånn sett er det ikke ueffent med en sportslig stil på en bil som allikevel er så fjernt fra klassikere som MK X, S-type og XJ. "Midnight metallic"-fargen med sorte lister, sort nettinggrill og totalt fravær av glinsende krom eller rustfritt stål, gir bilen et så sporty preg som det er mulig sammen med de imponerende 225/40-18 Pirelli P-Zero Nero-dekkene. Designmessig blir det allikevel litt kollisjon med den aldrende designen på X-type stasjonsvognen som, skrått bakfra, minner den litt om forrige generasjon Volvo V40.

Det mest spesielle med denne versjonen er imidlertid den ganske voldsomme motoren. 400 newtonmeter med overboost - det går unna! Les mer om motor og kjøreegenskaper her.

Her finner du mer Jaguar-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Spionbilder