TEST: Jaguar X-type 2.0 Diesel

Jaguar har funnet frem en spesielt sterk dieselmotor til X-type som gjør den til en fin milsluker.


Det er en sterk motor som har funnet veien under panseret, og til tross for alle fordommer - en dieselmotor som passer i en Jaguar. Og den er perfekt tilpasset det norske avgiftsssystemet med sitt høye dreiemoment og moderate volum og antall hestekrefter.

Billig

365.700 kroner er billig for en Jaguar, og faktisk er X-type Diesel også billig i forhold til konkurrentene. En Mercedes-Benz med tilsvarende ytelser, C 220 CDI, starter på 417.800 kroner. I tillegg er ekstrautstyret i X-type moderat priset.

Drivstoffutgiftene gjør også at dieselalternativet i X-type er attraktivt. I forhold til inngangsmodellen med bensinmotor, er oppgitt blandet forbruk nesten halvparten.

Også viktig

Det er spesielt å starte en test av en Jaguar med så mye økonomiprat, men i dette tilfellet er det på sin plass. Viktigere ting som kjøreegenskaper og komfort er ikke glemt. Den spesielle Jaguar-komforten er ikke så tydelig i denne bilen, men komforten er helt på høyde med det konkurrentene leverer.

Kjøregenskapene er også gode, les mer om det her.