TEST: Jaguar X-Type 2.0 D stv.

Jaguar har funnet frem en god og sterk dieselmotor til sin nye stasjosnvogn. Sammen med manuell girkasse og sportsunderstell ble dette slik det bør være.


Motoren sitter også i en større Ford Mondeo, men det er i høyeste grad ikke noe negativt ved det, snarere tvert i mot. Motoren passer godt i X-type og det kraftige dreiemomentet gjør dette til en langbeint stasjonsvogn. Siden det heller ikke er avgifter på newtonmeter, blir det også mulig å holde prisen på et nivå som åpner Jaguar-verdenen for veldig mange flere enn tidligere.

Rimelig?

Prisen på konkurrentene i denne klassen starter på snaue 400.000 uten sportspakker, utenom Mercedes C 220 CDI Avantgarde (sportspakke) som starter på 462.700 kroner. Jaguar X-type 2.0 D Sport starter på 409.300 kroner med sportspakke. Utstyrsnivået i Jaguar X-type er bra, og du kan bruke bilen slik den er i utgangspunktet. Det eneste alvorlige som mangler av standardutstyr er elektronisk stabilitetsprogram (ESP).

Til sammen gjør dette X-type 2.0 D til et spennende alternativ i klassen. Mange som har sett på Jaguar som noe fullstendig uoppnåelig må tenke seg om på nytt etter dette.

Den billigste X-typen er paradoksalt nok også langt på vei den mest trekkvillige. Mer om denne spesielt attraktive Jaguaren finner du her.