Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

TEST: Insignia 4x4

Insignia er bilen som kan redde Opel. 2.0 turbo 4x4 blir nok ikke bestselgeren, men kan bidra til å høyne modellens image.

Da vi testet Opel Insignia - Vectras etterfølger - for første gang, var vår konklusjon at den ikke helt når opp til forventningene tittelen årets bil hadde inngitt oss. Men da begrenset vår erfaring seg til kombiversjonen med 130 hestekrefters dieselmotor.

Sports-alternativet

Vi har nå kjørt en spenstigere og mer avansert versjon av årets bil-Insignia, nemlig utgaven 2.0 turbo 4x4 - som sedan. Altså helt klart det sportslige alternativet i skrivende stund - mens vi venter på den heftige OPC-versjonen på 325 hestekrefter som nylig ble annonsert av Opel. I noen land tilbys imidlertid per idag som flaggskip en 2,8-liters V6-utgave med 260 hestekrefter - kjent fra Saab 9-3 fra tidligere.

Denne testen er altså utfyllende i forhold til vår første test av Insignia (som du kan lese her) og tar i hovedsak for seg drivlinjen, som er spesifikk for denne versjonen.

Få konkurrenter

Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi startet med å se etter hvilke firehjulsdrevne sedaner - med bensinmotor og automatgir -som i dagens marked ligger nærmest vår Insignia 2.0 turbo 4x4 i konfigurasjon og ytelser. Vi fant hovedsaklig VW Passat 3.2 FSI V6 DSG 4Motion, Saab 9-3 2.0T XWD aut, samt premium-alternativene Audi A4 2.0 TFSI S-tronic og BMW 325i xDrive aut. Den ligger i grenseland, men vi velger allikevel også å nevne Volvo S80 3.2 AWD. Den er nemlig bare ørlite grann større enn Insignia og har sammenlignbare ytelser.

FlexRide

Foto: Knut Moberg Vis mer


Testen fant sted mens det fortsatt var en god del snø igjen i innlandet, og vi fikk kjørt en god del på snø og is. Der viste bilen seg som en sann mester når det gjelder solide kjøreegenskaper. Disse kommer vi tilbake til litt lenger ned i artikkelen.I likhet med forrige Insignia vi testet er den påfallende lett på styringen, noe som går litt ut over styrefølelsen. Men med tilvenning går det ikke ut over underholdningsverdien da understellet er laget for kvikk håndtering. Bilen hadde såkalt FlexRide chassis - adaptivt understell - med mulighet for å velge mellom sportslig, "normalt" eller komfortabelt oppsett. Det sportslige passer bilen bra og gir merkbart bedre driv da girkassen virkelig utnytter motoren maksimalt. Og motoren er det mye pent å si om.

Kultivert med turbo

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Motoren, med slagvolum 1.998 ccm, produserer med turbolader den nette sum av 220 hestekrefter ved relativt lave 5.300 omdreininger. Motoren har en råsterk karakter med 350 newtonmeter trekkraft tilgjengelige fra 2.000 til 4.000 omdreininger. Toppfarten er 242 kilometer i timen og 0 til 100 skal gå unna på 7,6 sekunder. Vi fikk av naturlige årsaker ikke verifisert disse tallene, men de virker ikke overdrevne. Bilen oppleves som sprek og rask og motoren som kultivert og relativt stillegående - lydbildet er for øvrig ikke spesielt sportslig. Automatkassen opplevde vi som harmonisk og passe rask og myk i girskiftene. Men på miljøsiden skurrer det: Forbruk ved blandet kjøring er oppgitt til 0,96 liter per mil (0,88 med manuell girkasse) og et utslipp av 225 gram CO2 per kilometer (207 gram m/man.) Dette er svake tall sammenlignet med hva særlig BMW og Audi får til med firehjulsdrift og automat.


Imponerende kjøreegenskaper

Denne versjonen av Insignia kommer med firehjulsdrift fra Haldex i likhet med Saab 9-3 XWD. På vinterføre ble vi imponert over hvor effektivt dette fungerte og hvor lettvint kjøringen virket med en så å si eliminert understyring og en besnærende nøytral oppførsel. Her hjelper differensialbremsen på bakakselen til, og det hele kan nok virke frustrerende på de mest sladdeglade og tilhengere av kjøring sidelengs med bakhjulsdrift.

Her er i korte trekk det som skjer: I hovedsak fordeles kreftene forover og bakover etter behov, og den elektroniske differensialbremsen fordeler dreiemoment utover eller innover på bakakselen for å hjelpe bilen til å finne det beste sporet til enhver tid. Det hele samarbeider med ESP (antiskrenssystemet), og griper inn allerede før føreren kan kjenne at det trengs å gjøre noe. Under aktiv kjøring imponerer systemet stort og muliggjør svært effektiv og rask fremdrift. Bilen sitter som et skudd i de kjappeste svingene mens differensialbremsen flytter krefter mellom bakhjulene fra en rask inngang til en enda raskere utgang av svingen. Imponerende. Kombinasjonen 4x4 + eLSD og FlexRide favoriserer effektiv, rask og sikker fremdrift også på vanskelig føre. De mest lekne vil, som sagt, kanskje til og med innvende at systemets effektivitet demper underholdningsfaktoren...

Komfortabel - ikke spesielt romslig

Foto: Knut Moberg Vis mer


Når det gjelder plass og komfort henviser vi til forrige test, men vi var mer tilfreds med sistnevnte (vi opplevde avveiningen mellom dynamiske egenskaper og komfort som temmelig vellykket) - enn førstnevnte (et tilbakeskritt i forhold til forgjengeren Vectra). Overraskende! Vi må også nevne at utsikten bakover er problematisk og vi hadde ønsket oss ryggesensor - utstyr som snodig nok ikke var inkludert på testbilen hvilket gjorde manøvre i parkeringshus og lignende mer strabasiøst enn ønskelig.

627.000 kroner

Når det gjelder utstyr var som nevnt testbilen satt opp med firehjulsdrift og automatgir samt FlexRide adaptivt understell. Prisen er 627.000 kroner, så det er ikke noe for den jevne familiefarens eller -morens budsjett. Utstyrsnivået er for øvrig Opels høyeste - Cosmo, så bilen er temmelig velutstyrt i utgangspunktet. Testbilen hadde i tillegg metallic lakk, skinnseter og info/navigasjonssystem. Totalprisen steg dermed til 664.000 kroner.

Saab, Volvo og VW

Foto: Knut Moberg Vis mer


Konkurrentene vi vurderer nevnte vi innledningsvis. Vi anser at Opel er et bedre alternativ enn både Saaben og Volvoen. Saab 9-3 henger ikke lenger med når det gjelder kjøreopplevelse eller plass/interiør; den er tregere, trangere og Insignia oppleves mer høyverdig generelt. Volvoen er i grenseland. Den er mer nobel enn Insignia men blir uansett for dyr uten å tilby bedre ytelser. Den nevnte VW Passat er en interessant konkurrent som kan by på V6-motor, 250 hester og 0 til 100 på 6,9 sekunder. Den har imidlertid en mindre avansert firehjulsdrift og koster fra nesten 700.000 kroner.

Audi og BMW

Når det gjelder Audi og BMW har vi med ganske forskjellige konfigurasjoner å gjøre, men ytelsene ligger nær opp til Insignias. BMW 325i xDrive med automat starter på 601.000 kroner. Den presterer 0 til 100 på 7,3 sekunder med sin rekkesekser med tre liter slagvolum som produserer 218 hestekrefter. Audi A4 2.0 TFSI quattro S-tronic følger Opels oppskrift i større grad med sin turbomatede rekkefirer på 211 hestekrefter. Dobbeltkløtsjgirkassen erstatter her klassisk automat og Audien greier 0 til 100 på imponerende 6,5 sekunder samtidig som forbruk (0,74 liter per mil) og utslipp holdes på et ikke uanstendig nivå. Attpå til starter den på bare 584.000 kroner.

Konklusjon:

Noen utpreget klasseleder er denne Opelen ikke og Audi ser ut til å ha den mest konkurransedyktige pakken per i dag i denne kategorien. Imidlertid ga Insignia oss en fin kjøreopplevelse, og selv om premium-alternativene i utgangspunktet virker mer attraktive må det tas høyde for at det vil trengs en god del ekstrautstyr før de er verdimessig helt på høyde med Opels produkt (altså like godt utstyrt). Opelen tilbyr i tillegg noe mer innvendig plass.

Og da vil jo valget til syvende og sist avhenge av hva man prioriterer høyest.

Pris, utstyr og tekniske data
  
  
PRISOpel Insignia 2.0 turbo 4x4 Cosmo
Pris (eks. frakt og levering)627.000 kroner
  
MOTOR/GIRKASSE 
MotortypeR-4
Slagvolum1.998 ccm
Effekt220 hk/5.300 o/min
Dreiemoment350 Nm/2.000-4.000 o/min
Girkasse/TrinnA/6
Drivhjul4x4
Aks. 0-100 km/t7,6 sek
Toppfart242 km/t
  
MILJØ/ØKONOMI 
Drivstoff/tankvolumBensin/70 l.
Forbruk (blandet)0,96 liter per mil
CO2-utslipp (blandet)225 g/km
Diesel-partikkelfilterBensinmotor
  
MÅL/VEKT/DEKK 
Egenvekt1.580 kg
Lengde4.830 mm
Bredde1.856 mm
Høyde1.484
Akselavstand2.737 mm
Tillatt tilhengervekt1.700 kg
Dekk, standard245/45-18
Dekk, testbil 
Alu. felgerJa
  
EURO NCAP (på publiseringstidspunkt) 
Kollisjonstest: Poeng/stjerner (maks. 37/5)35/5
Barnebeskyttelse: Poeng/stjerner (maks. 60/5)39/4
Påkjørsel: Poeng/stjerner (maks. 36/4)14/2
  
SIKKERHET 
Antispinn/Elek. stab. kontroll (ESP)Ja/Ja
Frontkollisjonsputer2 stk
Sidekollisjonsputer2 stk
Hodekollisjonsputer2 stk
Knekollisjonsputer0 stk
LyktespylereJa
TåkelykterJa
  
UTSTYR 
Sentrallås/FjernbetjentJa/Ja
Justerbart ratt høyde/lengdeJa/Ja
Klimaanlegg/Elektronisk/SonerJa/Ja/2
El. vindu foran/bakJa/Nei
Radio/CD-spillerJa/Ja
KjørecomputerJa
FartsholderJa
  
GARANTI/SERVICE 
Nybilgaranti3 år
Garanti lakk/rust3 år/12 år
Serviceintervall30.000 km