TEST: Hyundai Tucson 2,0 CRDi 140 hk

Den nå veletablerte kompakt-SUVen fra Hyundai forsvarer merkets farger mye bedre med den nye generasjonen dieselmotor. Santa Fes lillebror kan derimot for tiden ikke leveres i kombinasjonen diesel/automat.

Vis mer


Hyundai Tucson ble lansert i anledning 4x4-messen i Val d'Isère i august i 2004. Den tok det europeiske SUV-markedet nærmest med storm og etablerte seg svært raskt som en av de mest seriøse konkurrentene til folke-SUVene Toyota RAV4, Nissan X-Trail, Honda CR-V og Suzuki Grand Vitara. Da vi testet dieselversjonen for snart to år siden ble det pluss for at bilen hadde kombinasjonen dieselmotor og automatgir; minus for at drivlinjen var noe umoderne. Her kommer testen av etterfølgeren - den adskillig mer aktuelle toliteren med ny common rail og 140 hester.

Ikke automat

Vis mer


Men så var det det, da, at nykommeren ikke lenger leveres med automatgir. Det er nok en viktig del av årsaken til at salget i år har falt betraktelig i forhold til fjoråret. Det samme gjelder søstermodellen fra Kia, Sportage. Sistnevnte har vi forøvrig testet med den samme motoren som i testbilen som omtales her. (Lenke i konklusjonskapitelet). I løpet av årets første ni måneder ble det registrert 171 nye Tucson her i landet. I samme periode i fjor var tallet hele 687! I mellomtiden er nye Hyundai Santa Fe tilgjengelig med kombinasjonen sterk dieselmotor og automatgir. Tucsons storebror ble i fjor registrert i et antall av 158 under nimånedersperioden; i år er tallet 477 (pluss 299 som varebil). Den største firehjulstrekkeren fra Hyundai, Terracan, er ute av statistikken for personbiler så langt i år men selger greit som varebil.

To versjoner

Vis mer


Utvalget av Hyundai Tucson 4x4 er begrenset til to versjoner. Den bensindrevne varianten, også med en toliters motor under panseret, som koster 337.000 kroner - og testbilen med den nye dieselmotoren. Det finnes riktignok også en forhjulsdrevet versjon (altså uten firehjulsdrift). Den har ifølge Hyundais nettsted for Norge en veiledende pris på 299.900 kroner.

Såvidt under 400.000 kroner

393.000 kroner koster dagens testbil med toliters dieselmotor. Til sammenligning koster storebror Santa Fe med 2,2-liters dieselmotor og 155 hestekrefter fra 458.000 kroner. Det er imidlertid en betydelig romsligere bil som også kan fås som 7-seter eller varebil - samt med kombinasjonen dieselmotor og automatgir. (Test: se lenke i konklusjonskapitelet).

Som sagt har vi tidligere testet 112-hesters varianten. Opplevelsen denne gangen ble en ganske annen takket være nytt distribusjonssystem og høyere trykk på turboen - med variabel geometri. Og hva med understellet? Taklet det de nye kreftene? Motor og kjøreegenskaper kan du lese om her.