TEST: Hyundai Santa Fe GLS 2.0 CRDi

Vi slet litt med å sette pris på V6-utgaven av Santa Fe. Med dieselmotor og nesten 100.000 kroner billigere er Santa Fe blitt et mye mer fornuftig alternativ.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

En pris på 356.950 kroner og en common-rail dieselmotor gjør sitt til at Santa Fe kun har to-tre konkurrenter. For det er bare Land Rover Freelander, Nissan X-trail og til dels Suzuki Grand Vitara som kan tilby sterke dieselmotorer i små SUVer.

Det du får

Noen by-jeeper er bedre å kjøre enn andre, men ingen gir den helt store kjøreopplevelsen. Santa Fe er intet unntak, men komforten er akseptabel for klassen. Du bør heller ikke bli overrasket av at noen er kvikkere enn deg ut av lyskrysset, dieselmotoren er mer tilstrekkelig enn sprek.

Voldsom

Hyundai Santa Fe er ikke akkurat preget av forsiktig og elegant linjeføring. Den er heller litt vulgær med alle kraftige profiler og dype luftinntak både i panser og grill.

Vi opplevde også å bli gjort oppmerksom på en bulk i døren, det viste seg at alt var som det skulle være, men at designen ga den illusjonen.

Les videre om motor og kjøregenskaper her.