TEST: Hyundai Santa Fe 2.7 GLS

Hyundai plasserer seg størrelsesmessig litt over de etablerte softroaderne og det må du betale for.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er en stor sjanse Hyundai tar. Først og fremst fordi Toyota RAV 4 som har 150 hestekrefter og en utropspris med fem dører og firehjulstrekk på 299.900 kroner. Billigste Santa Fe med 145 hester koster 374.950 og vår testbil med 173 hestekrefter koster 449.950 kroner. Selv Subaru Forester Turbo med 177 hestekrefter koster mindre enn Santa Fe 2.7.

Morsom brosjyre

Ifølge noe av det medfølgende materiale til Hyundai Santa Fe loves det både ”gull og grønne skoger”. Santa Fe skal være annerledes, futuristisk, luksuriøs, velutstyrt og ha rå motorkraft.
Men det stopper ikke der. I tillegg skal dette være et adrenalinkikk, den skal oppføre seg som en sportssedan og gi deg høyere puls. Trenger du god plass skal det være rikelig med seter og lang utstyrsliste.

Vi tror brosjyreforfatteren kanskje har tatt munnen litt for full.

Ikke innkjørt

Bilen vi fikk utlevert hadde kun gått 15 kilometer, altså så å si rett fra samlebåndet. Vi må ta litt høyde for det under bedømmingen av motoren som antagelig ikke har løsnet skikkelig.

Hestekrefter og gjørmekjøring kan du lese om her.