<b>LED:</b> Ix35 har fått led-kjørelys både foran og bak. Foto: KASPER VAN WALLINGA
LED: Ix35 har fått led-kjørelys både foran og bak. Foto: KASPER VAN WALLINGAVis mer

TEST: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD Exclusive

Hvordan klarer ix35 seg mot Toyota RAV4 og utfordreren Skoda Yeti? Vi har sammenlignet.

Ix35 har lenge vært godt utstyrt, men nå er den også forbedret på flere punkter.

Blant de viktigste endringene er et nytt hjuloppheng med mykere innfesting som resulterer i mindre støy og bedre kjørekomfort. Videre har ESP-systemet blitt utstyrt med et hengerstabilitetsprogram som gjør kjøring med tilhenger til en stødig og stabil affære.

Godt utstyrt

Den har også fått LED-kjørelys og baklykter, samt Bi-Xenon. Hyundai påstår også at man kan legge igjen hansker og stillongs hjemme, da bilen har varme i både forseter, bakseter og i selve rattet.

MYE UTSTYR:Ix35 har mye utstyr, den har blant annet fått LED-kjørelys og baklykter, samt Bi-Xenon Foto: KASPER VAN WALLINGA Vis mer


Ix35 er altså en velutstyrt bil i utgangspunktet, og her får du både Hill Descent Control, bakkestarthjelper og dekktrykkontroll som standard.

Vår testbil har det nordmenn flest forbinder med en Crossover-SUV: Dieselmotor, firehjulstrekk og automatgir. Med 136 hk innabords koster testbilen 409.950 kroner.

Ix35 starter riktignok på 264.950 kr, men da kan du glemme firehjulstrekk og automat. Denne kombinasjonen får du kun med dieselmotoren på 2 liter. Den er en fin motor i dette segmentet. Kultivert og behagelig, men med øyeblikkelig skyv når du trenger det. 373 Nm ved 2000 omdreininger er mer enn godkjent. 6-trinns automaten er ukomplisert i bruk, og med full pinne gjør du 0-100 på 12, 1 sek.

Lettkjørt

Ute på landeveien er bilen behagelig og komfortabel på vanlig vei (og mer dempet enn før), men jeg synes hele tiden jeg sitter litt for høyt. Noe som er høyst uvanlig i en testbil for min del, siden jeg er 1,78 m høy på strømpelesten og ikke 1,90.

Den litt for høye sittestillingen gjør at man føler seg litt eldre, og jeg begynner umiddelbart å nynne In the Mood av Glenn Miller. Bilen er ganske soft satt opp, og styringen er ikke den sportsligste i verden.

Men, alt dette gjør bilen veldig lettkjørt.

Bortsett fra at man sitter for høyt, sitter man greit. Vi gir også Hyundai ros for varme både i forseter, bakseter og i rattet. Spesielt sistnevnte er herlig på vinteren. Jeg synes også Hyundaien er enklest å betjene, det være seg om man skal justere varme, vifte, radio eller hva det skulle være.

LITT KJEDELIG:Selv om det er mye utstyr, er likevel utformingen og designet ganske kjedelig. Foto: KASPER VAN WALLINGA Vis mer




Selve kvalitetsinntrykket på interiøret er helt på høyde med det aller meste av dagens konkurrenter, men det når ikke opp til nivået på den nye Rav4.

God plass

Baksetet er stort og takhøyden likeså. Lossing av varer er fint med et flatt gulv, og 465 liter er plassen du har bak setene. Legger du ned baksetet får du 1436 liter.

CO2 er 179 gram/km, og blandet forbruk er 0,68 liter per mil. Begge deler høyest av vårt trekløver.

Dessverre er hengervekten bare på 1600 kilo. Det er riktignok det samme som på Toyotas RAV4, men kan ikke måle seg med Skoda Yeti som flesker til med 2100 kilo.

Firehjulstrekksystemet er Haldex, og er som de andre bilene best egnet for hytteveier, og ikke seriøs off-road kjøring. En bakkeklaring på 17 cm understreker dette.

Best på garanti

Hyundaiens trumfkort er Norges suverent beste nybilgaranti, en garanti som ingen konkurrenter uansett prisklasse kan matche. Det kan nok være et viktig salgsmoment for mange.

Ix35 er en god representant for sitt segment, og bør absolutt være et alternativ hvis du for eksempel har vært innom din Toyota-forhandler og sett på Rav4.

Rimelig og bra

MYE FOR PENGENE: ix35 gir deg mye for lite. For 409.950 kroner får du både automatgir og firehjulstrekk. Foto: KASPER VAN WALLINGA Vis mer


Hyundaien gjør nemlig det meste på en helt grei måte, og skal få ros for enkel betjening, samt varme i ratt og bakseter. Noe som mange forfryste smårollinger vil sette pris på, etter flere timer i alpinbakken.

I tillegg skal det nevnes at for 409.950 kroner får du altså en topputstyrt bil med både automatgir og firehjulstrekk, samt Norges beste bilgaranti.

Alt dette er med på å gjøre ix35 til et godt kjøp.

Gå rett til konkurrentene her:

Skoda Yeti: For deg som vil skille deg ut.

Toyota RAV4: Fortsatt det beste kjøpet, men ikke for alle.

Tilbake til hovedsaken!