TEST: Hyundai i30 1.6 CRDi

2007 var året hvor koreanerne inntok kompaktklassen. Vi har kjørt Hyundais bidrag.

I Europa er Golf-klassen, eller "C-segmentet", som de fleste marketing-folk i bilbransjen kaller det, svært viktig. Snaut 20% av alle solgte nye biler tilhører denne kategorien. Bare småbilklassen er større med knappe 25 %.

Sterk konkurranse

Også i Norge er kompaktklassen stor - den utgjør her til lands en adskillig større andel av markedet enn småbilklassen og modeller som VW Golf, Peugeot 307, Opel Astra og Ford Focus har de siste årene vært blant de absolutte bestselgerne. Nye, sterke konkurrenter har dukket opp relativt nylig; blant de sterkeste nevner vi radikalt nye Honda Civic, Toyota Auris, Nissan Qashqai (som delvis krysser grenser mellom SUV-verdenen og kompaktsegmentet) - og en koreaner som overrasket mange da den kom i fjor vår: Kia cee'd.

Nysatsing

Vis mer
Ordentlig og oversiktlig førermiljø Vis mer


I fjor sommer kom turen til Hyundai. Dette koreanske merket har aldri hatt noen direkte Golf-konkurrent - Accent og Elantra falt litt på siden - og det er et betydelig handicap når man slåss om markedsandeler i Norge i dag. Men her er altså en ny aktør i klassen, Hyundai i30. Den bygger på konseptet Arnejs, som ble vist på Paris-messen i 2006. Den er resultatet av et teknisk samarbeid mellom søsterselskapene Hyundai og Kia.

Europeisk

De to bilene Kia cee'd og Hyundai i30 deler plattform og mye av innmaten, men en del av strukturen, karosseriet og interiørdekoren er spesifikt for hver av de to modellene. Det er designavdelingen ved Hyundai Europas hovedkontor i Frankfurt som står for formgivningen og produksjonen skal fra neste år også foregå i europa - nærmere bestemt i en helt ny fabrikk i i Tsjekkia. Hyundai i Norge har tro på at nye i30 i stor grad vil bidra til å løfte merket til nye høyder her i landet.

Fra under 200.000 kr

Hyundai i30 selges i Norge med et utvalg "passe store" motorer. På bensinsiden har vi med en 1,4-liter på 105 og en 1,6-liter på 115 hestekrefter å gjøre. Sistnevnte kan fås med automat. 1,4-literen starter på 195.000 kroner.

Dieseltilbudet heter 1.6 CRDi og starter på 205.000 kroner. Motoren kommer i to versjoner: En på 90 hestekrefter og en på 115. Vi har testet sistnevnte, og her kan du lese om hvordan i30 er å kjøre med denne motoren.