<b>GODKJENT:</b> Men har vi ikke sett det før? Ikke mange hadde reagert om det var en Peugeot-logo i fronten. Foto: RUNE M. NESHEIM
GODKJENT: Men har vi ikke sett det før? Ikke mange hadde reagert om det var en Peugeot-logo i fronten. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Test: Hyundai i20

Gunstig pris og lang garanti løftet Hyundai-salget, men konkurrentene har kopiert formelen. Nå er det opp til nye i20 å forsvare posisjonen. Klarer den det?

Vel, det blir spennende å se, for på papiret er det ikke mye grensesprengende nytt å skryte av. Denne gangen er det derfor et lekkert design som skal gjøre susen, og hvorfor ikke: Noen ganger er jo nettopp det enkle det beste, og i20 har noen smarte triks på lur.

Disse koster mindre
De fleste andre konkurrentene stiller med avgiftsvennlige tresylindrede motorer som gjør de billigere, men også marginalt svakere. Disse kan du vurdere.
Kia Rio kan bli din med 1,1-liters turbodiesel på 75 hk for 151 900,-

Ford Fiesta er tilgjengelig med 1-liters bensin på 65 hk for 154 000,-

Peugeot 208 får du med 1-liter på 68 hk for 165 000,-

Storselgeren VW Polo. har en 1-liter på 60 hester for 174 000,-

Vi snakker om rimelig ribbede modeller, der det både er mangel på kraft og utstyr.

Joda, den skiller seg ut

SIGNATUR: Det sorte feltet på C-stolpen gjør at alle vil klare å skille bilen fra konkurrentene. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer



Nye i20 har selvsagt blitt litt større i alle retninger, selv om den fortsatt holder seg i B-segmentet. 40 mm lenger og 45 mm lenger akselavstand skal gi bedre plass og stabilitet. Designen benytter seg av vertikale linjer og langt uttrukne liggende lykter for visuellt å virke som en bil opp mot C-segmentet.

Det er spesielt C-stolpen som skiller seg fra de andre. Det sorte feltet gir den særpreg.

Smart: Heller mobil enn innebygget GPS

Siden alle konkurrentene satser på store skjermer i midtkonsollen om dagen, hvertfall på toppmodellene, er det uvanlig at Hyundai fronter et mer tradisjonelt dashbord med en 3,5 tommers skjerm på presselanseringen.

Det er det imidlertid en god grunn til.

SATSER PÅ MOBILEN: i20 leveres med docking for mobil. De mener kundene heller ønsker å bruke den istedet for integrerte løsninger i billigbiler. Foto: HYUNDAI Vis mer


For selv om de tilbyr en 7-tommers skjerm og navigasjon for de som ønsker det, antar Hyundai at kundene i denne prisklassen heller vil bruke mobilen fremfor å betale dyrt for integrert navigasjon.

Se hvordan Mazda har løst det.

Og det er faktisk ikke så dumt: Dagens mobiler har som oftest et langt bedre brukergrensesnitt, og kartoppdateringene kommer både raskere og er langt rimeligere enn å oppgradere innebygde GPS-løsninger.

i20 kommer derfor med mobiltelefonholder i synsfeltet i stedet. Selvfølgelig med lading. Det følger med adaptere til alle kjente systemer.

Originalt: Når du setter bien i revers, dukker det opp et ryggekamera i halve speilet. Ok når du har vent deg til det. Foto: HYUNDAI
FREKT: Med litt godvilje kan lyktene minne litt om Corvette. Kledelig. Foto: HYUNDAI
DETALJER: Alle har LED om dagen. i20 har både LED og en lysstripe med melkehvit finish. Foto: HYUNDAI
MULTIFUNKSJON: Tydelige vippekanpper gjør at du ikke trenger å fjerne blikket fra veien. I fremtiden vil Vaicecontrol bli den viktigste funksjonen tror Hyundai. Det er nok en stund til ennå. Foto: RUNE M. NESHEIM


Her er det faktisk knapper å trykke på

FARGESPILL: Designeren er spesielt fornøyd med tofargeløsningen som fås i flere farger. Målet var premium look og en bred følelse. Foto: HYUNDAI Vis mer



I stedet for å følge trenden med svært få knapper, men desto flere menyer på skjerm, har altså Hyundai valgt tradisjonelle knapper for klima og betjening av radio og medier.

Det finnes også rikelige tilkoblingsmuligheter med Bluethooth, AUX og USB for strømming av bilder og musikk, men den mangler foreløpig DAB+. Det kommmer først på modeller produsert i 2015.

Varme i rattet er standard

VARME I KRINGLA: Du vil aldri ha bil uten varme i rattet hvis du har hatt det, mener Hyundai. Det er standard selv i billigste i20. Foto: HYUNDAI Vis mer



Interiøret skal føles romsligere og mer premium takket være tofarge-design med fire fargekombinasjoner å velge mellom. Ratt med varme finner du nå i alle Hyundais modeller, og det er et pluss her til lands. Med på kjøpet får du også fartsholder, mens skinnseter er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Men er 84 hestekrefter nok?

DØDT: Ingen motoralternativer trigger kjøregleden. Lavt dreiemoment og effekt som må hentes langt opp i turtallsreigsteret føles gammeldags mot konkurrentenes små turbomotorer. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer



i20 er tilgjengelig med fire motoralternativer. I Norge tar vi bare inn to av dem, hvertfall i første omgang.

Trenden er små motorer.

Det er snakk om en 1,25 liters bensin med henholdsvis 75 eller 84 hester. Begge er koblet til samme 5-trinns manuelle girkasse. Hyundai Norge regner med at 84-hesteren blir foretrukket og det var den vi prøvde.

Denne motoren kommer i i20 neste år!!!

De tekniske spesifikasjonene forteller det meste. Den har lite dreiemoment og moderat effekt som hentes ut høyt oppe i i turtallsregisteret. Det betyr lite drag i bunn og hard pisking dersom du ønsker at noe skal skje.

1,4 l automat

Den blir også tilgjenelig med 4-trinns automatgir. Da får du en 1,4-liter på 100 hester. Med automat blir den omtrent like treig som 1,2 med manuell, men du slipper å gire. Vi prøvde ikke denne kombinasjonen, men 1,4-literen med manuell 6-trinns kasse. Den er merkbart sterkere og det finnes dreiemoment, men siden den ikke blir tilgjengelig her hjemme hjelper det lite.

Hvordan er den å kjøre?

TRANGT: Det er trangere gater i syd-Europa enn her hjemme. Dette er en utpreget bybil. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
BRED: Et av målene har vært å få den til å se bredere ut enn den er. Det gjøres med vertikale linjer, som f.eks. brede baklykter som trekkes så laaangt ut som mulig. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer




Kjøreegenskapene er litt intetsigende, uten at dette nødvendigvis er negativt. Understellet er typisk biler for biler i denne klassen, med McPherson foran og plassbesparende Torsjonsfjæring bak.

På norsk betyr det at den er myk og komfortabel, mens styringen er presis og forutsigbar.

Alt i alt en helt grei totalpakke for folk flest, men som heller ikke klarer å vekke noen autofile følelser.

Men heldigvis: Du sitter godt

Jeg får trukket rattet bra inntil kroppen og har noe å gå på i lengden også. Førersetet har høydejustering. Helt godkjent.

Men bak meg selv (190 cm) er det trangt for bena. Romfølelse til overkropp og hode, er derimot bra.

Støynivået er også lavt, selv på de spanske motorveiene rundt Malaga der motorene stort sett trengte bånn gass for å prestere.

Hyundai produserer forøvrig også biler i Tsjekkia, blant annet i30 og ix35

Savner sikkerhet og luksus

De fleste som kommer fra en eldre bil, vil føle at i20 er bra utstyrt:

Nøkkelfri adgang, ryggekamera (i innerspeilet), parkeringssensorer foran og bak og filskiftevarsler er på plass. Den kan også bestilles med et stort panoramatak med tilt og åpning.

Dessverre mangler sikkerhetspakkene som nå rulles ut i konkurrentenes småbiler.

Nødstoppfunksjon og blindsonevarsling som også varsler for syklister og gående som måtte dukke opp mens du rygger kan nemlig være gull verdt.

Med dette utstyret følger som regel automatisk også automatisk nedblending av lys og i flere tilfeller fartsholder som holder samme fart som bilen foran på grunn av kameraene som følger sikkerhetssystemet.

Konklusjon: Bra nok

Hyundai er ingen pådriver i klassen med i20, men de har gått fra å være en sen adoptør til å bli en kjapp en. En aktør som nesten tilbyr det de beste gjør. Og det synes vi er helt ok når det også gjenspeiles i prisen.

Billigste modell (Classic) får du for 175.000, men de fleste kommer til å velge Comfort til 190.000. Da får du LED-lykter, automatisk klima, telefonpakke med bluethooth handsfree, samt parkeringssensor bak.


Tekniske data
Hyundai i201,25 75 hk Classic1,25 84 hk Comfort1,4 Comfort+
Motor:1248 ccm1248 ccm1368
Drivstoff:BensinBensinBensin
Effekt:75 hk84 hk100 hk
Ved o/min:550060006000
Moment:122 Nm122 Nm134 Nm
Ved o/min:400040003500
Girkasse:5-trinns manuell5-trinns manuell4-trinns automat
0-100 km/t:13,6 sek13,1 sek13,2 sek
Toppfart:160 km/t170 km/t170 km/t
Forbruk l/mil:0,470,470,67
Co2 g/km:109109155
Lengde:4035 mm4035 mm4035 mm
Bredde:1734 mm1734 mm1734 mm
Høyde:1474 mm1474 mm1474 mm
Vekt:980 kg980 kg1079 kg
Bagasjerom:326/1042 l326/1042 l326/1042 l
Pris fra:174 950 kr189 950,-230 950 kr


Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her