TEST: Hyundai Getz - kompetent og sprek småbil

Etter tre år har Hyundai gitt sin representant i småbilsegmentet, Getz, en aldri så liten ansiktsløftning. I tillegg til den estetiske oppgraderingen har den fått et nytt motorutvalg og oppfriskede interiører. Sikkerhetsmessig kunne man imidlertid ha ønsket en større innsats.

Vis mer
Vis mer


Det var relativt kort tid etter lanseringen at vi tok Hyundais oppfriskede Getz i hende for en grundigere test. Denne tilførte i grunnen ikke så veldig mye i forhold til det vi opplevde under den første prøvekjøringen, bortsett fra at motoren føltes sprekere. Den var i mellomtiden blitt innkjørt.

Den gyldne middelvei

Bilen vi testet var en Getz 1,4 GLS AC hvilket betyr en ganske velutstyrt versjon med "midt-på-treet"-motoren. Sistnevnte er ikke noe å rødme over, som vi får se i neste kapitel. Med en prislapp på 170.000 kroner er dette en grei versjon når det gjelder ytelser på alle måter, klart bedre enn den "skrapede" tredørsversjonen til 140.000 kroner og mer enn interessant nok i forhold til dyreste 1,6-liter med alt utstyr som kommer på 192.000 kroner.
En dieselversjon vil også etterhvert bli tilgjengelig. Det blir en effektsvakere variant av den heftige 110-hesteren vi nylig testet i Kia Rio; i Getz yter den 88 hestekrefter.

Mindre "billig"

I forhold til forrige generasjon har Hyundai lykkes i å gi Getz et mindre "billig" preg. Dette var noe av det som trakk ned tidligere, og hjelper til å løfte bilen et nivå når det gjelder subjektivt førsteinntrykk. Dette gjelder testbilen, som hadde det fargeglade interiøret som koster 3.000 kroner ekstra. Interiøret i basisversjonen blir derimot vel grått og trist, selv om også der kvalitetsfølelsen er hevet.

Aktuell på plass - mindre på sikkerhet

Plassforholdene er det ikke noe å si på. Også voksne over gjennomsnittshøyde har det bra foran mens det blir litt trangere bak - naturligvis. Dette er en småbil, og bakseteplassen er ikke dårligere enn hos konkurrentene.

"Nye" Getz har fått forsterkede bjelker i dørene samt aktive hodestøtter. Dette bringer den nærmere referansene når det gjelder sikkerhet. Imidlertid har den fire, og ikke seks, kollisjonsputer og ESP glimrer - foreløpig - med sitt fravær. Det trekker klart ned også i denne kategorien. DinSide har i lang tid understreket hvor viktig dette sikkerhetsutstyret - som redder liv og ikke er spesielt kostbart - er.

En ny 1,4-liter erstatter den gamle 1,3-literen. Understellet på Getz er også blitt oppgradert. Motor og kjøreegenskaper kan du lese om her.