Vis mer

TEST: Honda Insight

Honda Insight er Norges rimeligste hybridbil. Men er den god nok?

Honda er etter Toyota og Lexus det merket som har markert seg tydeligst på hybridmarkedet. Faktisk het Hondas første hybridbil som kom i 2000 nettopp Insight. Dette var imidlertid en annen type bil, mindre og langt mer upraktisk enn dagens Insight som akkurat har kommet til Norge.

101 gram CO2

Den var imidlertid også faktisk gjerrigere. 80 gram CO2 slapp den ut. Dagens Insight bruker 0,44 liter per mil og har et CO2-utslipp på 101 gram. Det er likevel et relativt godt tall, spesielt tatt i betraktning at Insight har en el-motor på kun 14 hestekrefter og 78 newtonmeter. 101 gram CO2 er tre gram mindre enn dagens Prius som i sommer blir erstattet av en ny utgave som kun vil slippe ut 89 gram.

To utgaver

Nå skal det imidlertid dreie seg om Insight, og Hondas fremst salgsargument har vært at deres hybridbil blir et rimelig alternativ som vil kunne få stor utbredelse. I Japan topper allerede bilen salgsstatistikkene. Her i Norge blir den neppe blant de aller mest solgte bilene, men startprisen på 244.000 kroner er relativt hyggelig. Vi har testet den topputstyrte utgaven som starter på 275.000 kroner. Da er blant annet xenonlys, navigasjon, alarm, fartsholder og regnsensor standard.

Mye informasjon

For de som ikke er vant til å kjøre hybridbil, er det en ganske artig opplevelse å ta plass bak rattet i Insight. Informasjonsmengden som møter deg i instrumentpanelet er ganske stor. Her kan du blant annet se hvordan el-motoren pendler mellom å bidra til fremdrift og å lade batteriet. Et energiflytskjema kan også frembringes og her kan man følge med på batterinivået, og hvordan energien flyttes mellom tank, bil, og batteri. En øko-modus gjør at blant annet girkasse, gassrespons, el-motor og klimaanlegg optimaliseres for sparekjøring.



Liten bensinmotor

Bensinmotoren er på 1,3 liter og yter 88 hestekrefter og 121 newtonmeter. Den samlede ytelsen til hele pakken ligger på 98 hestekrefter og 167 newtonmeter. Det er ikke all verdens og derfor tar også 0-100 12,5 sekunder.

Ved oppstart fyrer bensinmotoren også opp automatisk og du merker dermed ikke stort til at dette er en hybridbil. Trinnløst automatgir er standard og etter å ha sett spaken i D er man klar til å kjøre.

Trinnløs automatkasse

Vis mer


Det er den lille bensinmotoren som bidrar mest til fremdrift under oppstart, parkering og manøvrering i krypfart. Når du gir litt mer gass, ser du at el-motoren også begynner å bidra til akselerasjonen, men i grunn ganske umerkelig. Girkassen endrer utveksling kontinuerlig og ikke i trinn, slik at turtallet varierer med gasspedalens posisjon. Dette gjør bilen lettkjørt og det at motorpakken er litt svak er ikke noe du merker nevneverdig mye til under normal pen kjøring.

Fra stillestående er ikke akselerasjonen så verst, noe som ikke minst må tilskrives den elektriske motoren som har fullt moment helt fra stillestående. Oppover i hastighet går det litt tråere og slurefølelsen blir påtagelig, noe som er typiske for denne typen girkasse. Men som vi alltid påpeker er dette først og fremst en smakssak. Funksjonaliteten i girkassen er god og den er flink til å utnytte motoren.

Innbyr til pen kjøring

Bensinmotoren går stille under vanlig kjøring, men bråker en del når den må jobbe på høyere turtall. Det må den ikke så altfor ofte under pen kjøring, men dersom du har det litt travelt, må du regne med en del turtall og litt støy. Høyere turtall gir imidlertid ikke så veldig mye fart det heller, men for den rolige og sparsommelige kjørestilen denne bilen innbyr til, er det akkurat nok med krefter.



En fordel med den trinnløse girkassen er at den tillater lave turtall i motorveihastigheter, noe som er en fordel både for støynivå og forbruk.

Kan gå kun på strøm

Under kjøring i rundt 40-50 kilometer i timen på flatmark, vil du kunne oppleve at bensinmotoren kutter innsprøytningen og at bilen kun går på den elektriske motoren, noe som i grunn er ganske artig. Dette kan også skje i slake nedoverbakker i høyere hastigheter. Men så fort du ønsker å øke hastigheten litt, kobles bensinmotoren inn. Batterikapasiteten er dessuten ikke stor nok til å tillate særlig mer enn noen få hundre meter på bare strøm.

Og nettopp litt mer batterikapasitet hadde vært kjærkomment i denne bilen. For i ganske normale stigninger på stamveinettet på det sentrale østlandet vil du ofte oppleve at el-motoren bidrar i bunn, men midtveis i bakken synker batterinivået til under halvparten og el-motoren begynner dermed i stedet å lade batteriet. Dermed mister du assistansen fra el-motoren og energi trekkes i stedet fra bensinmotoren både til fremdrift og til lading. På toppen av bakken har du da til gjengjeld ganske greit med strøm, men det er ikke da man trenger den mest.

Mer intelligent styring i fremtiden?

Vis mer


Dette er imidlertid ikke noe Honda kan lastes så veldig mye for. Intelligent styring av el-motoren i forhold til topografi vil imidlertid i fremtiden kunne bidra til enda bedre effektivitet i fremtiden, men per i dag er det ingen som har dette.

Praktisk forbruk

Hvordan er det så med forbruket på denne bilen? Vi har allerede nevnt at 0,44 er tallet for blandet kjøring. Men dette tallet vil du kun se på kjørecomputeren ved svært lett landeveiskjøring. På mer blandet kjøring med landevei, motorvei og litt småkjøring, landet vi stort sett på 0,5 liter på mil, i følge kjørecomputeren. Selv med relativt uøkonomisk kjøring skal det godt gjøres å havne veldig langt over 0,5 liter.

Dette er tall som en tilsvarende stor og betydelig sterkere dieselbil også vil kunne oppnå. Men Insight er gjerrigere enn sammenlignbare bensinmodeller og er nok dessuten fortsatt snillere mot det lokale miljøet enn dieselbilene, selv om disse i tråd med Euro 5-normen blir stadig bedre.

Men rent drivstofføkonomisk vil en dieselbil være enda gunstigere, spesielt når dieselen koster mindre enn bensinen.

Tilstrekkelig gode kjøreegenskaper

Når det kommer til kjøreegenskaper, er Insight et helt greit bekjentskap, men heller ikke så mye mer. Under vanlig kjøring virker den ganske stram og forholdsvis kvikk med grei presisjon. Ved litt hardere kjøring er oppførselen litt mindre konsekvent enn hos mange av konkurrentene. Balansen er i utgangspunktet understyrt, men hekken kan komme ved provokasjon, før ESP-systemet henter den hurtig inn. Heller ikke med tanke på underholdningsverdi er Insight helt på høyde med verken de beste i klassen eller de fleste av Hondas andre modeller.

Middels komfort

Vis mer


Fjæringskomforten er heller ikke over middels i klassen og også støynivået kunne med fordel vært noe lavere, spesielt med tanke på rullestøy.

Plassforhold

Honda har lagt vekt på at Insight skal være en hybridbil som også kan tilfredsstille de flestes praktiske behov. Plassforholdene i bilen er omtrent som i en middels kompaktklassebil. Bakseteplassen er ikke all verdens, spesielt ikke i høyden. Er du over 175 centimeter, vil du oppleve å stange i taket. Beinplassen er også noe bedre i mange kompaktklassebiler.

Bagasjeromskapasiteten er imidlertid romsligere enn i mange av klassens typiske kombikupeer. Samtidig er bagasjerommet litt kronglete utformet og vi har sett fiksere løsninger for nedfelling av bakseteryggene, først og fremst med tanke på lasteflaten som da oppstår.

Enkelt interiør

Interiørmessig er Insight nøktern. Med unntak av det forholdsvis avanserte instrumentpanelet, gir interiøret et ganske lite påkostet inntrykk. Materialkvaliteten imponerer ikke veldig og designen utmerker seg heller ikke på noen spesiell måte. Men funksjonaliteten er grei og det er lett å finne frem mellom brytere og hendler.

Enkel og forholdsvis billig hybrid

Vis mer


Kort oppsummert er Honda Insights sterkeste sider at den tilbyr hybridteknologien til en rimeligere pris enn tidligere. Toyota Prius i dagens utgave koster til sammenligning fra 259.000 kroner. Det er bare 15.000 kroner mer enn Insight, men i realiteten er det neste generasjon Prius som altså kommer til sommeren som blir den virkelig konkurrenten til dagens testbil. Prisen på den er ennå ikke klar. Det som imidlertid er klart, er at Insight med sin betydelig simplere hybridteknologi trenger et betydelig prisforsprang for å være interessant. Helst burde nok Insight ligget enda litt lavere i pris.

Klart gjerrigere enn vanlige bensinbiler

Insight er merkbart gjerrigere enn en vanlig tilsvarende bensinbil, og det uten å være veldig mye dyrere. Det gir den eksistensberettigelse. El-motoren har definitivt noe for seg og det har unektelig en viss underholdningsverdi å følge med på hvordan hybridsystemet jobber. Dessuten føles det nærmest litt merkelig å kjøre biler som ikke benytter seg av all energien som går vekk i trilling og nedbremsning etter å ha kjørt hybrid.

Konklusjon

Problemet med Insight er at dens hybridegenskaper ikke er rendyrkede nok. Til det er den elektriske delen av driften for liten, og det er vanskelig å se at den bidrar til å videreutvikle hybridsegmentet i nevneverdig grad, foruten en pris som ligger litt lavere. Som bil forøvrig har Insight for mange svakheter og for få styrker. Dermed fremstår en dieselbil som Volkswagen Golf som et bedre alternativ for de aller fleste.