Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

TEST: Honda CR-V med diesel og automat

Vel tre år etter at denne CR-Ven ble lansert har vi nå kjørt en etterlengtet ny versjon.

I et vanskeligere Folke-SUV-marked solgte Honda tross alt godt over 1.000 eksemplarer av sin CR-V i 2009. I likhet med Mitsubishi Outlander er dette en av de romsligere på markedet, men i motsetning til den omtrent jevngamle Outlanderen kommer den kun som femseter.

Vi har behørig testet CR-V tidligere og ansiktsløftningen den nylig har vært gjennnom rettferdiggjør ingen grundig gjennomgang på ny. Vi oppsummerer derfor her de viktigste egenskapene og posisjoneringen i forhold til konkurrenter, med spesiell fokus på det som er nytt, nemlig drivlinjen.

Traust, men trivelig

For CR-V er fortsatt det trivelige bekjentskapet mange har satt pris på, med et romslig og fleksibelt interiør og god plass bak - baksetene kan skyves 10 centimeter i lengderetningen og seteryggen justeres. Det er også god plass til bagasjen.

Testbilen hadde panoramatak som ga en lysere kupé uten at det ble lavt under taket og bagasjerommet kan deles i høyden ved å flytte gulvet opp i midtre høyde.

Ellers er førermiljøet midt på treet når det kommer til ergonomi og kvalitetsopplevelsen er fortsatt ikke på høyde med de beste når det gjelder materialkvalitet, men det virker velbygd og solid, og finishen er nøktern, men seriøs. Vi satt godt i bilen, men gjør oppmerksom på at forsetene i Executive-utgaven vi hadde til rådighet har betydelig bedre innstillingsmuligheter enn S- og Elegance-versjonene, og for lange personer er det mye lettere å finne seg til rette i de elektriske regulerbare skinnsetene.

CR-V får hjelp fra bakhjulene for bedre fremkommelighet Foto: Knut Moberg Vis mer


Diesel og automat

I forhold til de fleste konkurrentene har CR-V hatt bra med salg i bensinversjonen. Dette er utvilsomt fordi det er denne som har vært tilgjengelig med automatgir. Det mest interessante for det norske markedet er dermed ikke bare at CR-V, som allerede hadde en meget god dieselmotor, nå får den oppgraderte 2,2-liters dieselmotoren med 150 hestekrefter som sitter i Accord, men særlig det faktum at denne nå kan kombineres med automatgir.

Dette er noe som passer spesielt bra for nordmenn - som i større grad enn de fleste andre ikke gidder å gire selv, selv om det koster både penger, forurensning og reduserte ytelser. (Heldigvis blir automatgirkassene, særlig de med dobbelkløtsj eller de kontinuerlig variable, stadig mer energieffektive).

En del tregere med automat

Femtrinnsautomat med lineær sjaltegate Foto: Knut Moberg Vis mer


Når det er sagt: CR-Vs dieselmotor kommer utvilsomt bedre til sin rett i manuelt giret utgave; 0-100 tar et helt sekund mindre, forbruket er 0,65 i stedet for 0,74 liter per mil med dertil hørende lavere CO2-utslipp.

Men automatgirkassen gir selvsagt en kjørekomfort som er viktig for mange, særlig de som er belemret med hyppig køkjøring. Og da er det positivt å bemerke at denne girkassen har myke skift og at sjaltingen foregår mykt og behagelig om ikke spesielt kjapt. Derimot vil vi tro den rette sjaltegaten vil kreve tilvenning - det er fort gjort i starten å gli forbi det trinnet man ønsket tross den lysende indikatoren til venstre i instrumentpanelet.

CR-V fornyet - fra kr. 385.000

Vi har allerede berørt hovedelementene ved fornyelsen av Hondas "folke-SUV". Av andre elementer kan nevnes de ovale tåkelyktene (de var runde tidligere) og noen detaljer man skal være ekspert for å legge merke til; grillen er noe endret, støtfangeren foran likeså. Bilen utstyres dessuten heretter med annerledes felger. Hjulopphenget er også bearbeidet, noe som har gjort bilen enda bedre å kjøre - og dette var en av dens sterke sider fra før.

CR-V tilbys nå kundene til en innstegspris på 385.000 kroner. Da er motoren den gode toliters bensinmotoren på 150 hestekrefter og utstyrsnivået S - det vil si basis.

Vi ville nok uten å nøle lagt ytterligere 15.000 kroner i potten for å få en Elegance til 400.000, men da med relativt nødvendig utstyr som klimaanlegg og lyktespylere, for eksempel...

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
CR-V får hjelp fra bakhjulene for bedre fremkommelighet Foto: Knut Moberg


Best med diesel

Denne typen bil er uansett bedre å kjøre med dieselmotor da dreiemoment i midtre turtall ofte er kjærkomment og spenstig fremdrift i høye turtall mindre ettertraktet.

Forbikjøringsevne, klatreegenskaper, trekkraft - dette er ønskede egenskaper for de fleste kundene, og da er det diesel som gjelder. Da er det spesielt gledelig for CR-V-kundene at den har en av de beste motorene i klassen. Forgjengeren på 140 hestekrefter var allerede meget god, og vi kan ærlig talt ikke si at nykommeren gir noen mye bedre kjøreopplevelse - denne er fortsatt svært bra. Men altså mer energieffektiv.

Vi fant den uansett behagelig i sin oppførsel, kraftfull nok (til tross for automatkassens tidligere nevnte beslag av en del krefter) og med forbilledlig lavt støynivå og god mestring av vibrasjonene.

Sportslig, men holdt i tømme

Kjøreopplevelsen for øvrig er av det beste i denne klassen; det er ingen duvende, tung SUV man opplever, men en ganske sportslig satt opp familiebil som minner om de fastere fleksibilene. VW Tiguan og Ford Kuga ligger nærmest i kjøreegenskaper på vei.

Samtidig er bilen ganske komfortabel men formidler noen ujevnheter av den skarpere typen også med det nye hjulopphenget. Det skal sies at vår Executive-versjon var utstyrt med 18-tomsfelger. Firehjulsdriften er av den relativt lite avanserte typen som supplerer forhjulsdriften med drift på bakhjulene når forskjell i hastighet på for- og bakaksel oppdages av elektronikken. Den er altså av typen som hjelper på fremdriften opp veien til hytta og gir bedre fremdrift på sørpeføre.

Antiskrenssystemet er en integrert del av systemene og griper effektivt inn - til tider før bakhjulene rekker å bli koblet inn i driften. Det kan gi rykkete fremdrift på vanskelig føre, men det er nyttig for å holde en livlig hekk i sjakk; bilens sportslige oppsett kunne nemlig ellers fort gjort bilen litt vel livlig i sine reaksjoner ved aktiv kjøring.

Outlander...

Hvor godt kjøp er så CR-V med dieselmotor og automat? Vel, konkurransen ha tetnet til de siste årene, og av de mer spennende nykommerne skal vi snart ut med test av Mitsubishi Outlander - også den nettopp oppdatert og med 2.2-liters dieselmotor og automat (dobbeltkløtsjkasse, for å være nøyaktig).

Outlanderen er større og kan fås med syv seter. Vi snakker uansett om godt motoriserte og velutstyrte SUVer med innkjøpspris på i praksis rundt en halv million.

...eller Tiguan

CR-V ligger med sine 457 cm størrelsesmessig mellom Outlander (467 cm lang) og VW Tiguan (446 cm lang). Tiguan har ganske god plassutnyttelse og kan regnes som konkurrent- også når det gjelder motorisering med diesel og automat, og kjøreegenskaper. Selv om man må oppgradere utstyrsmessig for å matche vår testbil, er Tiguan et interessant kjøp i denne klassen - den starter rett under 400.000 kroner med automat (tiptronic) i kombinasjon med den fine 2.0 common rail TDI-motoren.

Outsider

En outsider er den designmessig klassiske Nissan X-Trail (463 centimeter lang), som også tilbys med en 150-hesters dieselmotor og automat. Den har greie ytelser, men er av de desiderte miljøtaperne med høyere forbruk og utslipp enn konkurrentene. Den har imidlertid mer effektiv firehjulsdrift under krevende forhold. Pris fra rett under 460.000 kroner.

Konklusjon

Honda CR-V fremstår dermed som et av flere interessante kjøp i denne kategorien ganske kostbare familiebiler, uten å kunne anbefales spesielt. Har man et budsjett på opp mot 500.000 og ønsker en SUV med diesel, automat og en del utstyr, bør man absolutt vurdere både Outlander - hvis plass er viktig - og Tiguan - hvis plass er mindre viktig men kjøreopplevelse og økonomi veier tyngre.

Tekniske data - Honda CR-V 2.2 i-DTEC aut Executive
MotorR4 2.2 diesel
Slagvolum2.199 cc
Effekt150 hk
Dreiemoment350 Nm/2.000 o/min
GirkasseFemtrinns automat
Vekt1.707 kg (manuell: 1.647)
Toppfart187 km/t (manuell: 190 km/t)
0-100 km/t10,6 sek (manuell: 9,6 sek)
Forbruk, blandet0,74 l/mil (manuell: 0,65 l/mil)
CO2-utslipp195 g/km (manuell: 171 g/km)
Lengde4.570 mm
Bredde1.820 mm
Høyde1.675 mm
Bagasjevolum442 l (556 l på S bensin)
Minstepris CR-V diesel m/aut470.000 kr