TEST: Honda CR-V 2.2 Diesel

Hondas 2,2-liter er en litt spesiell dieselmotor som, kanskje ved siden av BMWs dieselmotorer, er av typen som gjør at du av og til lurer på om det er diesel eller bensin på tanken.

Grunnen til det er at effekten bygges markert, og at det ikke er bråslutt på kreftene ved effekttoppen. Denne motorkarakteren gjør det morsommere å kjøre dieselbil da det ikke kun er draget fra et kraftig dreiemoment som skal gi kjøreglede. Og når kreftene i tillegg kanaliseres gjennom en lettsjaltet og tett sekstrinns girkasse, ligger forholdene til rette for godfølelsen bak rattet.

Verste konkurrent

Selv om girkassen i dieselutgaven er lettbrukt, er det langt fra komforten med automatgir. Det er ikke tilgjengelig på dieselversjonen, og bensinversjonen med automatgir koster omtrent det samme som dieselversjonen. Dette gir nok en del potensielle kunder beslutningsproblemer, særlig fordi bensinmotoren med automatgir er overraskende drivstofføkonomisk og oppleves som sprek nok for de fleste.

Vis mer
Vis mer


Det er overraskende mange som velger bensin og automatgir av CR-V-kundene, ikke i forhold til bilens attraktivitet men i forhold til fordelingen andre produsenter har mellom bensin og diesel. Den største forskjellen er helt klart forbikjøringsevnen, og med full bil er det ikke tvil om at en del luker forblir åpne med bensinmotoren, mens kjører du dieselversjonen er det alltid krefter på lager uansett hvor tungt lastet bilen er. Og for noen er det nok også viktig at hengervekten øker fra 1.500 kilo til 2.000 kilo med den sterkere dieselmotoren.

Klassestandard

2,2-liter er nesten blitt klassestandard for dieselmotorer i folke-SUV-klassen. Argeste konkurrent til nå, Toyota RAV4, har også en 2,2-liter som dieselalternativ, det samme har Hyundai Santa Fe og Nissan X-trail samt nye Land Rover Freelander og kommende folke-Suver fra Peugeot og Citröen.

Vi har tidligere kjørt bensinutgaven med det høyeste utstyrsnivået Executive, denne gangen er det inngangsmodellen Elegance vi kjører. Bortsett fra de åpenbare utstyrsforskjellene er det viktig å være oppmerksom på at forsetene i Executive-utgaven har betydelig bedre innstillingsmuligheter, og for lange personer er det mye lettere å finne seg til rette i de elektriske regulerbare skinnsetene.

Videre skal vi se nærmere på motor og kjøreegenskaper.