TEST: Honda CR-V 2.2 CDTi

Andre generasjon CR-V ble lansert i 2002 og faceliften kom allerede i fjor. Nå er også dieselmodellen testet. Den er ikke billigst, men her er mye utstyr og størst motor inkludert.


På samme måte som for Astra 1.9 Cdti (150 hk) er CR-V 2.2 Cdti en bil det sterkt etterlyses en vurdering av. Det skjønner vi, for tallene på den nye dieselmotoren til Honda er imponerende. 140 hestekrefter og 340 newtonmeter gjør en skikkelig jobb i CR-V. I tillegg er den utstyrt med en sekstrinns girkasse som virkelig setter prikken over i-en. Prestasjonene er i tillegg best i klassen og forbruket er lavest.

Kostbar

Alle medaljer har en bakside og det har også CR-V med dieselmotor. Den koster en del mer enn konkurrentene. Er man på jakt etter en liten SUV med dieselmotor slipper man greit unna med drøye 350.000 kroner, men det er også mindre biler med tildels mye svakere motor. Bestselgeren Toyota Rav4 koster 351.000 kroner, men den mangler mye størrelse, 90 newtonmeter, 24 hestekrefter og ett gir. Du får med andre ord en del varer for pengene selv om CR-V koster mer.

Mye utstyr

Honda har valgt å ikke satse på dieselmodellen av CR-V med det laveste utstyrsnivået som heter LS. Testbilen, som koster drøyt 400.000 kroner er en ES-modell som har lakkerte eksteriørdetaljer, aluminiumsfelger, automatisk klimaanlegg, ekstra høytalere, fartsholder, tåkelys, seks kollisjonsputer og rattbetjent radio og CD-spiller. Elektronisk stabilitetskontroll, som hos Honda heter VSA, er standardutstyr på alle varianter av CR-V.

Motor og kjøreegenskaper finner du mer om her.