TEST: Honda CR-V 2.0 automat

Sammen med RAV4 og Freelander er CR-V en av ringrevene i folke-SUV-klassen. Nå er Honda klar med tredje generasjon, og det er ikke tvil om at de har høstet av erfaring.

For selv om nye Honda CR-V har fått et grundig endret ytre, er interiøret fortsatt like praktisk. Riktignok er bagasjeromsgulvet som kunne forvandles til piknik-bord borte, og interiørfinishen hevet, men interiøret preges fortsatt av praktiske løsninger.

Nærmere jorden

Nå ser CR-V mindre ut som en terrengbil, og mer ut som en fleksibil. Hele bilen virker å ha krøpet nærmere bakken, noe som vi også finner igjen i kjøreegenskapene - CR-V oppfører seg som en sportslig fleksibil på veien.

Vis mer
Vis mer


Også innvendig er det mye fleksibil i CR-V, med bakseter som kan justeres i lengderetningen og som gir god benplass hvis voksne skal sitte bak. Bagasjerommet matcher stasjonsvognene i mellomklassen, og i praksis vil CR-V og fleksibilene dekke samme behov. Det eneste CR-V ikke har, men som farligste konkurrent Mitsubishi Outlander varter opp med, er en tredje seterad.

Bra bensin

CR-V dukker opp med en god bensinmotor som sørger for å holde CO2-utslippene på et moderat nivå - selv med automatgir. Resultatet er lavere avgifter, rundt 30.000 kroner lavere enn konkurrentene, men dessverre gir det seg ikke fullt utslag i prisen. Likevel, CR-V med bensinmotor starter på 360.000 for en moderat utstyrt versjon, og for 395.000 kroner får du en godt utstyrt Elegance-variant med automatgir. Sistnevnte kommer sannsynligvis til å bli en av de mest solgte CR-V-versjonene med god grunn.

Det er god komfort i en folke-SUV med automatgir, men hvis du vil ha en sprek CR-V er det diesel som teller. Den leveres dessverre kun med manuell girkasse, men koster omtrent det samme som en bensinversjon med automat. Vi kommer i nær fremtid med en test av dieselutgaven, men i første omgang skal vi konsentrere oss om bensinutgaven med automatgir.

Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.