TEST: Honda Civic Type R

Med denne spektakulære sprekingen ønsker Honda å bli referansen i "200-hestersklubben".

På sine nettsteder og i sitt brosjyremateriell snakker Honda mye om racing i forbindelse med presentasjonen av sin nye GTI-utfordrer, Civic Type R. Det er kanskje å overdrive litt - rask er ikke denne bilen - det er et stykke opp til virkelige råtasser som Subaru Impreza WRX STI eller Mitsubishi Lancer Evolution IX.

Men ikke misforstå - bilen er utvilsomt en ekte GTI og egnet til å fremkalle både horn i pannen og adrenalinrush hos de fleste - med unntak av de mest blaserte.

Med i klubben

Vis mer
Vis mer

Med Hondas nye friskus har "200-hestersklubben" fått nok et nytt medlem.
Som for 30 år siden har VW Golf satt standarden i det sportslige kompaktsegmentet - både Golf, Audi A3, Skoda Octavia, VW Jetta samt Seat Léon tilbyr en versjon med den motoren som - i likhet med de fleste andre motorene i denne klassen - er utstyrt med turbo. Så ikke hos Honda. Tradisjonen tro (forrige Civic R og forgjengeren Integra Type R), er dette en selvpustende og turtallsglad motor - men det skal vi komme tilbake til.

Radikal stil

Vi har tidligere kommentert den spenstige - for å si det mildt - designen som er blitt nye Civic til del. Det dreier seg om et mer radikalt brudd med forgjengerens stil enn noe vi har sett tidligere. Versjonen med tre dører ser enda sprekere ut, og når det gjelder Type R blir den naturlig nok uendelig mye mer spektakulær enn forgjengeren fra 2002. Den allerede futuristiske stilen har her fått en del sportslige tilleggselementer som større spoilere i front og hekk, sideskjørt og spesifikk design på luftinntakene. Trekantdesignen på tåkelysene går igjen i enderørene bak. Meningene er delte om resultatet - noen synes den er "kjempetøff", andre synes den grenser til å være "blodharry" (hørt på gaten). Honda har i hvertfall våget å være resolutt annerledes, noe vi setter pris på. Variasjon trengs for å gjøre bilverdenen spennende.

Moderne sporty

Også interiøret er kompromissløst sportslig - en slags tekno-orgie i rødt, sort og sølv. Sportssetene i stoff og alcantara har god skålform og virker relativt spinkle, men gir utmerket støtte. Girspakkulen og pedalene i aluminium gjør den sporty atmosfæren komplett og inngir forhåpninger om en kjøreopplevelse utenom det vanlige.

Noe skurrer, imidlertid - særlig tatt i betraktning Hondas gode rykte når det gjelder kvalitet og driftssikkerhet: Kvalitetsinntrykket er dessverre ikke helt på høyde med det visuelle inntrykket - en del elementer virker spinkle, eksempelvis dørhåndtakene, likeledes en del plastelementer i det barokk-moderne dashbordet. En Golf GTI, for å holde oss til klassereferansen, inngir en god del større grad av allround kvalitetsopplevelse.

Praktisk

Vis mer


Civic Type R har faktisk, tross sin 3-dørsutforming, sine praktiske sider også. Når man ser den utenfra får man nærmest inntrykk av en "2+2"-type bil, men på de to plassene bak er det faktisk riktig god plass. Fire voksne kan fint dra på tur med denne bilen, men komfortnivået er av den sportslige typen - det vil si at ujevnheter i veien, kanter, korte dumper og hull, merkes meget godt.

Bagasjerommet er også meget rommelig for kategorien og blir digert med baksetene nedfelt. Både sittepute og rygg felles ned med et enkelt håndgrep og lastegulvet blir tilnærmet flatt. Ingen tvil, Civic har faktisk en enda bedre lasteutnyttelse enn Golf - men Golf GTI er til gjengjeld disponibel med fem dører og den har fem sitteplasser.

Uansett - det er ikke som varebil de fleste for det meste vil ønske å bruke Civic Type R. Dette er en bil viet kjøreglede - eller kanskje snarere kjøremoro, som tyskerne sier, og det fremste instrument for å oppnå dette er bilens hjerte - motoren - i samarbeid med transmisjon og understell. Resultatet av dette samarbeidet kan du lese om her.