TEST: Honda Civic Hybrid

Utvalget av hybridbiler er labert og i segmentet for normale lommebøker er det kun to modeller. Toyota Prius og Honda Civic Hybrid. Civic er i likhet med Prius utstyrt med både bensinmotor og en elektrisk motor.

Vis mer
Vis mer


Honda har jobbet med hybrid lenge og den første modellen, Insight, kom på markedet i 1998. Det er en smal liten toseters kupé som skapte basis for teknologien som vi også finner i Civic Hybrid. Honda kaller motorpakken for IMA (Integrated motor assist), og både Insight og Civic som er utstyrt med dette, har vært med i toppen i flere kåringer. For eksempel har IMA florert på rankinglistene til Internationel engine of the year awards. Problemet har bare vært at Toyota har vunnet og Honda har vært hakk i hæl. I år var det nære på igjen med Civic Hybrid i 1,4-liters klassen, men den vant Volkswagen med sin nye bensinmotor med både turbo og kompressor.

To motorer

Civic er altså utstyrt med to motorer. Under panseret ser det helt ordinært ut og kjøring av bilen byr heller ikke på verken overraskelser eller utfordringer. Du merker rett og slett ikke at det er en hybrid du kjører. Toyota har valgt en litt annen stil med skjerm som viser hele prosessen, ladeprogram på girkassen og en knapp som kutter bensinmotoren i lave hastigheter. Civic er enklere. Et insturment viser om du lader eller bruker strøm, men utover det er det fint lite som sladrer om at dette hypermoderne motorteknologi.

Mer om den spennende motorkombinasjonen og kjøreegenskaper finner du på denne lenken.