<b>SPORTSLIGERE:</b> Utseendet er gjort hakket mer sporty. Særlig på denne Sport-utgaven. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
SPORTSLIGERE: Utseendet er gjort hakket mer sporty. Særlig på denne Sport-utgaven. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Test: Honda Civic 1,6

Hondas oppgraderte Civic representerer noen ytterpunkter på en bil i kompaktklassen.

Honda har vært nede i en ordentlig tung jammerdal, sett med salgsøyne de siste årene. Modeller dør ut, produktutviklingen har skrantet, og flere forhandlere har kastet inn håndkleet.

Det er resultatet av at fabrikken har spart seg gjennom finanskrisen. Men nu går alt så meget bedre, som en politiker en gang sa ...

For 2015 er året hvor Honda for alvor pøser ut nykommere på løpende bånd. CR-V facelift, Civic facelift, Civic Type R, helt ny HR-V, helt ny Jazz og helt ny etterkommer av den nærmest legendariske sportsbilen NSX kommer i år.

Det er som om de har spart opp litt for lenge, og ikke makter å holde igjen nykommerne.

Se interiørbilder her

FUTURISTISK OG ROTETE: Interiøret er fortsatt litt rotete. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
BRA SETER: Du sitter bra i disse setene. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
KREVER TILVENNING: Infotainment-løsningen Honda Connect krever tilvenning. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
LYKKE TIL: Sikten bakover er av det skrale slaget. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN


Så hva er egentlig nytt med Civic? Jo, det mest åpenbare er frontlyktene, som har fått nytt design med integrert heldekkende LED-lys. Designendringene er beskjedne, men grepene som er tatt er gjort for å få bilen til å se mer sporty ut. Jeg synes de lykkes. Frontpartiet ser mer hissig ut. Linjene er skarpere og særlig netting-grillen i Sport-utgaven tar seg godt ut.

Hekken er også strammet opp, og mørke lykteglass understreker det sportslige på Sport-utgaven vi her kjører.

Innvendig er endringene heller beskjedne. Vi snakker noen nye lister og litt mer krom. Mest stolt er Honda av det integrerte lyd- og informasjonssystemet «Honda Connect». Alle bilprodusenter med respekt for seg selv har en slik løsning på sine nye biler i dag, og med denne kan du betjene alt fra navigasjon og radio til mange av funksjonene på smarttelefonen din.

LES OGSÅ: Denne kompakt-SUV-en blir en bestselger

I teorien er det aldeles fabelaktig, men i praksis er det ikke like brukervennlig. Blant annet strevde vi en del for i det hele tatt å få telefonen koblet opp mot systemet. Og det er ikke lett å betjene for eksempel radio når du er i fart. Dette krever mye tilvenning.

Se bilder av av plassen her

STORT: Dette bagasjerommet tar i mot hele 477 liter. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
VIPP OPP: Her får du plass til yucca-planter eller en sykkel. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
LEGG NED: Legger du ned bakseteryggen blir gulvet helt flatt. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
ROMSLIG: Baksetet har god plass. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN


Når det er sagt er setene i Civic veldig gode å sitte i. De er relativt faste i stoppen og gir god støtte. Ikke alle liker den digitale instrumenteringen Honda har benyttet i Civic siden åttende generasjon kom i 2006. Personlig opplever jeg det som litt rotete.

LES OGSÅ: De beste bil-interiørene

SKILLER SEG UT: I rekken av nye biler skiller Civic seg ut. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Men girkassen er tight, fin og meget lettsjaltet. Honda Civic har også et klart sporty tilsnitt over kjøreegenskapene. Den ligger bra på veien og har fin styrefølelse.

Motoren er sterk, men nøysom og vi hadde ingen vansker med å kjøre på under 0,45 liter per mil på langkjøring. Støynivået er deriomt fortsatt noe over de mest stillegående av tyske konkurrenter.

LES OGSÅ: Disse har lavest forbruk

Ellers er Civic enestående med sitt enorme bagasjerom (nesten 100 liter større enn VW Golf), og de suverene fleksible løsningene. Særlig de såkalte «magic seats», som lar deg vippe opp sitteputen i baksetet. Slik kan du plassere en sykkel på tvers der bak bare du tar av forhjulet.

Se detaljbilder her

FIFFIG DETALJ: Sport-utgaven er utstyrt med ettermonterte lister som skal gjøre underverker for luftmotstanden. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
INTEGRERT: LED-lyset er nå lekkert integrert i hovedlykten framfor å sitte nede i fangeren. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
MØRKT: Baklytene er originalt sotet. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN


Når Honda har klart å være så praktiske på dette området er det rart de har klart å gjøre utsynet bakover så dårlig. For bakruten er fortsatt todelt, slik at sikten er heller skral.

Men klarer du å leve med det, venne deg til den litt knotete infotainment-løsningen og leve med det noe sære utseendet, ja, da har du virkelig en ålreit bil i Honda Civic.

Testresultat

Honda Civic 1,6 i-DTEC Sport

Romslig, meget fleksibel, kjøreglad og drivstoff-gjerrig.

Tungvinn infotainment-løsning, dårlig utsyn bakover og sært utseende.

Honda Civic 1,6 i-DTEC Sport
Pris:271.000 kr
Motor:R4, diesel, 1,6-liter
Girkasse:6-trinns manuell
Effekt:120 hk/4.000 o/min
Dreiemoment:300 Nm/2.000 o/min
0-100 km/t:10,5 sekunder
Toppfart:207 km/t
Forbruk blandet:0,37 l/mil
CO2-utslipp:98 g/km
Lengde/bredde/høyde:437/177/147 cm
Drivhjul:Foran
Akselavstand:260 cm
Egenvekt:1378 kg
Bagasjerom:477/1.378 liter