TEST: Honda Civic 1,6 LS Sedan

Honda har laget en bil som i form muligens appellerer til pensjonister, men som i innhold burde være attraktiv for mange flere. Bilen har nemlig svært god innvendig plass, og den er god å kjøre.

Det er mulig det er en myte at små sedaner er bil for den eldre garde, men påfallende mange eldre Civic sedaner er å se på veiene med noe eldre sjåfører bak rattet. Velger de å bytte inn i en ny Civic får de en bil med gode kjøreegenskaper og en fin motor.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Andre burde prøve

Men denne bilen burde appellere til også andre grupper av kjøpere. Den er sporty og den har fått ny, sprek design som leder tankene over på tyske sedaner, og det er nok ikke tilfeldig. Den har god plass og særlig har den et bra baksete. Baksetet har så imponerende god plass at vi ikke blir overrasket om det dukker opp en Civic neste gang vi ringer etter drosje.

Konkurrerer mot broren

Hvis det er Honda du vil ha, men ikke nødvendigvis sedan, kommer snart Civic i kombikupe-utførelse til Norge. Kombi med storbilfølelse var overskriften da vi prøvekjørte den tidligere i våres. Også da imponerte plassen, og som kombikupe er den en mer fleksibel familiebil. Den er dessuten noen tusenlapper billigere.

Utenfor

Kjøregenskaper og motor gir mulighet for bilglede bak rattet i en Civic. Det er bare synd at du ikke får være med på leken. Rattet gir ingen tilbakemeldinger, og bremsene blir ikke en del av kjøringen – de er bare egnet til å stoppe bilen. Og det holder vel kanskje for de fleste.

Les mer om kjøreegenskaper i kapittelet Motor og kjøreegenskaper.